måndag, januari 08, 2007

Ett bröllop, en födelsedag och en heroinöverdos.

I går fyllde jag 25 år. Dagen inleddes med tårta och presenter – i form av diverse magasin och en bok – på hotellrummet medan hotellobbyn fylldes med polis och ambulanspersonal eftersom en man dött på sitt rum under natten. Detta var vi dock ovetandes om när vi åt tårta och läste om konstiga japanska filmer. Vi fick reda på vad som hänt först när vi gick ner till caféet bredvid vårt hotell för att dricka kaffe och göra läxan och servitriserna där frågade vad som hade hänt på Paragon hotell. Ganska snart fick vi reda på att en man hade dött och det visade sig att servitriserna kände till honom eftersom han åt frukost på caféet varje morgon. Han var 52 år och kom från Australien. Han hade varit i Phnom Penh en månad, och ville visst flytta hit. Han hade betalat för att två barn skulle kunna gå i skolan och ville visst hjälpa fler barn att kunna gå i skolan (ensam äldre man i Kambodja intresserar sig för barn...pedofil tänker vi, men det har vi såklart inga belägg för). Enligt servitriserna så använde han inga droger, men senare på dagen fick vi reda på att han dött av en heroinöverdos.

Resten av min födelsedag firade jag med att lära mig att läsa och skriva några till ord på khmer och med att se Henke göra mål för Manchester United.

Vi kan läsa nu, men vi läser som små barn. De liksom bygger upp orden, det är inte alls säkert att det är tecknet längst till vänster man ska läsa först, det beror på vilket slags tecken det är. Ibland ska man först uttala tredje tecknet, sen det som står under och framför det tredje, och sedan kanske det tecken som står först, det som står ovanför det tredje, och det som står på fjärde plats tillsammans bildar ett vokalljud... Det blir inte lättare av att de inte har något mellanrum mellan orden heller.

På lördag ska vi på bröllop i Kompong Cham, det ska bli spännande. Jag misstänker dock att det mest kommer att gå ut på att äta en massa äcklig mat. Själva ceremonin är på morgon för de närmaste, sen kommer resten av gästerna (hundratals har vi hört) till festen på kvällen. Jag ska försöka att komma ihåg kameran.

4 kommentarer:

pseudonym sa...

grattis i efterskott!

Hoppas du får kul på bröllopet :)

Anonym sa...

Grattis, grattis!

Anonym sa...

Hej Johanna!

Grattis! jag är inte en kompis som kommer ihåg födelsedagar eller skickar gulliga kort eller för den delen kommer ihåg att ringa upp vid upptaget (sthlm senast), men jag älskar dig och fast jag på ytan kanske verkar sådära dålig jämfört med alla gulliga kortskrivare så är jag riktigt bra kompis på insidan. Jag skulle till exempel komma till indien om du hamnade i fängelse för knarksmuggling, puss och grattis igen/ Emsen

johanna sa...

Haha, tack! Inte for att jag har planer pa att borja smuggla knark, men det kanns bra att veta. De allra flesta av mina vanner kommer inte ihag min fodelsedag (for nara jul tror jag...) sa jag ar van... Det har menade jag inte pa ett bittert satt, det kanns helt ok att ha en fodelsedag som passar forbi lite omarkligt for de flesta... ;-)