fredag, december 14, 2007

Sedelärande sagor

Är det någon som har missat Svenskt Näringslivs fina moralkakor så här till jul? Sagan om gumman som handlade för lite, Sagan om flickan som inte fick chansen och Sagan om företagaren som inte ville tjäna pengar? Fantastiska berättelser som kanske kan dämpa det dåliga samvetet av vetskapen om de stora företagens utnyttjande av billig arbetskraft i länder där fackaktivister mördas och där lönen inte räcker till att försörja familjen. (Jag vet, jag vet, jag är långtifrån först att kommentera dem...)

Det är väl ändå inte många som påstår att all konsumtion per definition är av ondo? Men med makt följer ett ansvar och det är alldeles för många som brister i ansvarstagande. Försvarsargumentet att det är ok att betala ut löner som det inte går att leva på eftersom "de" annars inte får några löner alls ("Än värre gick det för den fattiga arbetaren på andra sidan jorden som hade tillverkat många av sakerna i gubbens affär och som inte fick jobba längre eftersom ingen köpte sakerna." Historien röjer inte varför han var en just fattig arbetare...) är pinsamt dålig. Den påminner mig om vad en sydafrikansk kvinna (vit) jag mötte i Zambia för fem år sedan sa om att det inte var så illa under Apartheid-tiden som folk verkar tro: "We didn't treat them that bad".

I tisdags kontrade Malin Ullman i DN:s Kultur & Nöje med Sagan om gubben med råbiff i hakskägget.

God jul och var nu en stark konsumtionskraft i julhandeln där kraften behövs! Ta dig tre minuter att titta på en film om vettig handel.


Andra bloggar om: , , , , ,