tisdag, april 27, 2010

Försommar i Bergamo

Jag gick från tidig vår till försommar på mindre än ett dygn. Temperaturmässigt var det bara några graders skillnad, men det kändes märkligt att se nästan helt färdiga blad på samma träd jag studerade knoppar på i går: hästkastanj, lind och björk. I Bergamo var det mulet och regnfuktigt i luften, och det luktade ny grönska – försommargrönska – och våt asfalt. Molnen var inte tyngre än att man såg var solen höll hus, och de sprack upp så småningom. Jag har gått i en nyvaken gräsmatta med tusenskönor och utblommade maskrosor, och sett just utslagna syrener, jasminer och löjtnantshjärta.

När jag anlände Bergamos flygplats var det tio timmar tills mitt plan till Valencia skulle avgå så jag åkte in till stan. Jag hade funderat tidigare på att passa på att se Milano (bara för att det är en stor känd stad), men jag var varken sugen på en 1,5 timma lång bussresa eller på en storstad så jag gjorde Bergamo på några timmar i stället. Vilket var ett bra val, det är en väldigt trevlig stad. I città alta, övre stan, var det lugnt och och tyst på stadsljud. Däremot fullt av fågelkvitter. Och fantastisk utsikt över kullarna. Men även i den livligare città bassa, nedre stan, var det väldigt lugnt.



                                          Kolla innergårdarna!





               Det här är "the bustling" città bassa enligt min guidebok.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Fina bider från Bergamo! Jag har bokat flyg (Ryan) och två hotelnätter dit i slutet av April. Gillar lite mindre städer som weekendmål. Var förra våren i Verona och fann den historiska delen av staden lätt att greppa men ändå inte för liten för utforska fre - sö.

Anders