onsdag, september 08, 2010

Rösta på FI!

OM DU RÖSTAR PÅ FI SÄGER DU...

JA TILL:
  • Barnkonventionen som lag. Hög tid att sluta kränka barns rättigheter.
  • Individualiserad föräldraförsäkring. Föräldraskap är inte knutet bara till kvinnor.
  • Grön omställning. Klimatfrågan handlar om orättvis resursfördelning.
NEJ TILL:
  • Ett rättssystem som skuldbelägger kvinnor. Ett nej är alltid ett nej.
  • Heteronormen. Familjepolitik bortom kärnfamiljen.
  • Inkvotering av män. Lagstifta om minst 40 procent av vardera kön i bolagsstyrelser.

(Saxat från en intervju med FI som finns att läsa här.)

I samma artikel säger Björn Nilsved som kandiderar för landstinget Region Skåne och Malmö (appropå att FI tar ställning för ett rödgrönt regeringsalternativ):
-Det borgerliga blocket driver i dag en rent antifeministisk politik. Under sin mandatperiod har de sänkt skatterna för rika män och genom att ha en socialminister från KD har de förskjutit många viktiga sociala frågor framför sig

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer:

Sofia sa...

Så du har bestämt dig nu? Jag kan inte välja mellan Fi och Vänstern och nu är det ju nästan bara en vecka kvar...

johanna sa...

Jo, jag tror att jag har bestämt mig. Jag ska nog förtidsrösta tror jag, för jag ska jobba som valmottagare på en annan vallokal än den jag ska rösta på av någon konstig anledning. Visserligen är båda nära hem, men ändå skönt att slippa stressa ner till gymnasiet (min vallokal) på mina raster...

johanna sa...

http://veronicasvard.wordpress.com/2010/09/08/feministiskt-initiativ-behovs-som-vagmastare-i-riksdagen/