onsdag, januari 28, 2009

Nej fan en kund

Min vårdcentral (Kvalita vårdcentral i Årsta) har ett så otroligt otrevligt bemötande av sina patienter i telefon. Man tas emot med en stor suck och får en ännu större suck på sig när man förklarar vad man vill (boka en läkartid), sen får man ett skeptiskt "Jaha, vad gäller saken?". När man framfört sitt ärende och de inser att de måste boka in en tid åt en så ska man helst ha en ledig vecka framför sig för om man inte kan komma den första tid de säger då är man en helt otroligt trasslig patient. Allt bör kunna avbokas om du nu nödvändigtvis måste träffa din läkare. Efter en om möjligt ännu större suck och ett irriterat "När kan du då?" fick jag i alla fall en tid.

Men i vanliga fall brukar jag ta ett blodprov för att kolla sköldkörtelvärdet först, och sen träffa läkaren dagen efter. Men tydligen måste jag träffa min läkare för att få en remiss för att ta blodprov. Ett märklig ordning, eftersom det inte går att säga något om min sköldkörtel förrän en dag efter att provet är taget, så skulle det vara någonting då måste jag boka in en andra läkartid under stora suckar. Om det är så hemskt jobbigt att behöva boka in en massa patienter är det en ganska dålig idé att komplicera systemet så att de tvingas att boka in fler tider...

De är säkert överbelastade och har usel arbetssituation, men det är ju inte patienternas fel.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

Unknown sa...

Håller med dig, blir bara värre och det där. Jag var hos doktorn fler gånger innan jag flyttade bara för att de felbokade och höll på och krånglade. Störigt att man som patient måste ha all tid i världen.

Läste at du undrade var mina föräldrar såg fem gånger gud, det var i gävle så det är inte säkert att du också såg khemiri-brorsan.

Om att hälsa på, The Gallows spelar här den 25 maj, fast det är väl mitt i tentaperiod för er också? Rummen är fortfarande lediga så än finns det plats att sova.

Kram!