fredag, maj 04, 2007

Dags att utarbeta en arbetsuniform för Odenses dagmammor?

Jag läste i tidningen i morse att politiker i danska Odense beklagar sig över att en dagmamma i kommunen bär slöja och hävdar att detta motverkar att barnen uppfostras "i jämlik och demokratisk anda".

Såvida dagmamman inte aktivt lär barnen att kvinnokroppen bör skylas och att det är en synd om den inte gör det (vilket jag inte anser troligt att hon skulle göra) så har jag mycket svårt att se att de barn som tillbringar dagarna med denna beslöjade dagmamma skulle uppfostras i en mindre jämlik och demokratisk anda än andra barn. Jag tror att det är rimligare att anta att de får ett öppnare sinne för olikheter och inte kommer att ha lika många fördomar om muslimer som många andra.

Jag vet inte vad jämlikhet och demokrati betyder för Odenses politiker, men jag tror inte att det är riktigt samma sak som det betyder för mig.

Nu ska jag återgå till att bereda väg för målarna i vardagsrum och kök. En liten stund, jag ska sova mycket snart.


Andra bloggar om:

1 kommentar:

Charlotte W sa...

Ibland skäms jag faktiskt nästan över att bo i en stad med en bro över till Danmark.