onsdag, maj 30, 2007

Sommar!

Okej, nu är jag tillbaka.

Sista tentan avklarades i måndags. I den här kursen som jag helt prioriterat bort, jag gick inte på några föreläsningar eller övningar alls sista dryga månaden. Jag pluggade några timmar i fredags, och någon seg timme i lördags. När vi kom hem från Norrköping sent på söndag kväll satte jag mig och skrev en ex-tenta med inställningen att det skulle gå så dåligt att jag inte alls skulle gå och skriva tentan på måndagen utan få sova ordentligt i stället.

Men jag lyckades få 18 poäng, och det är bara 20 som krävs för godkänt, så det verkade som att jag hade en liten chans att klara den. I stället för att sova ut gick jag och skrev tentan på fyra timmars sömn. Men det var bra att jag gjorde det, det visade sig att man kan få godkänt mot komplettering om man har fått strax under 20 poäng. Jag är godkänd eller har en liten komplettering att göra, slipper omtenta alltså, mycket skönt!

Jag kan fortfarande inte programmera så jag har rest i kursen, men jag slipper vara beroende av omtenta-tider.

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha. riktigt så lätt att bli godkänd har det väl inte blivit på chalmers ännu. men det kommer nog snart. och jag har ju iofs in koll på alla kurser och program. det kanske redan är här. undra hur länge till en civilingenjörsexamen från CTH och KTH kommer vara ett bevis på att man är kompetent.

johanna sa...

Oj, jag tycker att utbildningarna på KTH verkar jättebra. Och "lätt att bli godkänd", det beror ju på vad man menar med "lätt". Jag har pluggat skitmycket hela året så det är inte direkt som att det går att glida igenom.

Men visst, den här tentan var väl ganska lätt eftersom jag lyckades klara den med bara några få timmars plugg. Men då var det en hel del som vi redan lärt oss i mattekurserna, och dessutom var den bara på två högskolepoäng.

Generellt så vet jag inte heller om jag tycker att en komplettering nödvändigtvis visar att man kan mindre än om man gör en omtenta och klarar den med nöd och näppe. Vid en komplettering måste man ju fördjupa sig i just den del som man hade extra svårt för, som gjorde att man bara var nästan godkänd, och då borde det sätta sig rätt bra tycker jag.