lördag, april 25, 2009

De energislukande tomaterna

Jag läste just ett av förra årets kandidatarbeten från Energitekniska institutionen på KTH (min institution, vi håller på att avsluta kandidatarbetena just nu) och fick reda på att tomater är nästan lika stora energislukare som nötkött. En stor anledning till att äta vegetariskt är just att minska sin energikonsumtion tycker jag, och jag fick lite dåligt samvete över den stora mängd tomater jag sätter i mig året runt. För alla som bor nära Skåne så finns det i alla fall miljövänligare ("koldioxidneutrala") tomater att köpa av odlarna Fortuna (de värmer inte sina växthus), men jag har tyvärr inte hittat något liknande i Stockholmsområdet.

------
Nu har jag haft lite mailkontakt med Nils Bengtsson från Fortuna och han sa att det under sommaren inte går åt speciellt mycket värme i tomatodlingarna, så snart kan vi äta tomater utan dåligt samvete. Det är ju det där med att äta efter säsong...men det blir lite trist vintertid.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: