söndag, mars 07, 2010

Uppdatering!

Jag har tillfälligt flyttat till ett litet rum i en lägenhet i Valencia som jag delar med tre andra ingenjörsstudenter: två spanjorer och en tyska. Jag läser två kurser på distans på KTH och tre kurser på spanska på Valencias tekniska universitet, UPV (varav en är en kurs i spanska). Tillsammans blir det mindre än en full termin så det borde bli lugnt snart.

Det började rätt stressigt eftersom KTH-kurserna startade 17 januari då jag var på semester i Kambodja och tänkte att "det där jobbar jag ikapp när jag kommer hem". När jag var hemma i Sverige en vecka ville jag mest träffa vänner och familj innan jag skulle åka ner till Spanien så då tänkte jag att "det där jobbar jag ikapp första veckan i Valencia innan terminen där har startat". Men första veckan här var jag helt panikslagen och undrade hur jag hade fått den idiotiska idéen att åka hit så jag var inte i stånd att plugga. Så när jag väl började pluggade hade jag en del föreläsningar att jobba ikapp, och sen har det dykt upp en massa inlämningsuppgifter. Men en av KTH-kurserna tar slut 17 mars, så sen borde det bli lugnare (fram till någon vecka innan fem tentor i juni...).

Nu har jag varit här i en dryg månad. Det känns inte som att min spanska har blivit särskilt mycket bättre under den tiden, men jag antar att det går långsamt framåt. Ibland fattar jag jättemycket och pratar rätt bra och känner mig hur grym som helst, men oftast fattar jag nästan ingenting och sätter alla ord i halsen...

Jag har lite hemlängtan hela tiden, allt är så väldigt mycket bättre hemma. Men jag är glad att jag är här ändå, jag vill så gärna lära mig spanska. Regnet det bara öser ner och det är ovanligt kallt...precis som hemma. Men ovanligt kallt här är förstås en tjugo grader varmare eller så än hemma. Temperaturen inomhus är i gengäld en fem, tio grader kallare än hemma... (Vad säger Freud om antalet "hemma" jag lyckades trycka in i det här stycket?)

David har just varit och hälsat på mig några dagar. Det var så väldigt skönt att ha honom här, men jag fick förstås lite extra mycket hemlängtan när han åkte igen. Min älskade man. Men jag kommer hem över påsk.

I morgon ska jag och en kille från Göteborg hålla en presentation om Sverige i vår spanskklass. Vi har gjort en power point som vi skulle kunna sälja till Sveriges turistbyråer. Om vi inte hade snott alla bilder från nätet.

Det är inget löfte, men jag tror att jag kommer att vara lite mer aktiv i mitt bloggande framöver. Lägga upp lite bilder och så. Godnatt!


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

Pia sa...

Det förklarar dina spanska inlägg på FB, som i och för sig ser intressanta ut, men som jag inte förstår...
Tacksam är jag för att jag hittat hit. Har läst många av dina blogginlägg och håller med om det mesta du skrivit av det jag hitills hunnit läsa.
Kram från släkting Pia