onsdag, mars 14, 2007

Mycket lite mens, inga mellanblödningar och ingen smärta vs ägglossning

Jag var hos gynekologen i måndags eftersom jag har haft problem med mellanblödningar och ont i magen efter mensen. När han fick reda på att jag hade spiral tittade han på mig med en min som att han tänkte "men vad tror hon, att hon ska kunna ha spiral utan problem....varför i hela fridens namn äter hon inte p-piller?" (Han var såpass gammal så att han mycket väl skulle kunna ha uttryckt sig med "i hela fridens namn".) Sen kom han med en lång utläggning om hur bra p-piller skyddar mot klamydiabakterier och annat och hur mycket värre en infektion kan bli om man har spiral, och såg ut som att han tänkte på alla förskräckligt klamydiatrasiga underliv han sett hos kvinnor med spiral. Efter en undersökning där han konstaterade att allt såg bra ut precis som han hade trott, så sa han att jag fick fundera över om jag ville byta tillbaka till p-piller och återkomma i så fall.

Så nu måste jag bestämma mig för om jag vill ha mellanblödningar och ägglossning eller inget av det. Det är inget lätt val...jag tycker väldigt mycket om mina ägglossningar... Å andra sidan skulle det väl kanske vara bra för mina studier om de försvann, de dagar i månaden när min fantasi roar sig extra mycket med att tänka ut fina distraktioner som leder bort koncentrationen från föreläsaren eller mattetalen...


Andra bloggar om:

4 kommentarer:

Charlotte W sa...

Oh dear, jag visste inte det var ett sådant åldersecken att säga "i hela fridens namn"...Det slinker lätt ur min mun då & då.
Steget över till tanthood är tydligen oåterkalleligen taget...:)

johanna sa...

Haha! Jag säger nog i hela fridens namn själv, men jag brukar få höra att jag använder många ålderdomliga uttryck ;-)

Mio sa...

alltså..det vore rätt så trist att gå runt utan att bli überkåt och lätt-fantiserad i ägglossningstider.. men han är man.. han kan nog inte riktigt förstå det.. nått måste vi ju ha som väger upp mensen ju för fan ;P

johanna sa...

ja, exakt!