söndag, mars 18, 2007

Syrrans bloggutmaning om politiska metoder

För mycket länge sedan så blev jag utmanad av Vida Latina. Mina svar kom inte senare i veckan utan nästan fyra månader senare, alltså nu:

Inomparlamentariskt vs utomparlamentariskt arbete?
Jag tror verkligen inte på anarki, men är samtidigt för en decentraliserad demokrati, och tror att utomparlamentariskt arbete är viktigt. Jag tänker inte välja alltså…

Form vs innehåll?
Oj vilken svår fråga. Form utan innehåll är ju inget, men innehåll helt utan form kommer man ju aldrig att upptäcka.

Generellt så gillar jag snygga förpackningar.

(Fast nu glömde jag faktiskt att utmaningen handlar om just politiska metoder…Form eller innehåll vad gäller politik alltså… Hmm…jag känner att mina kunskaper i samhällskunskap brister och jag måste be att få passa…)

Civil olydnad vs laglydighet?
Om jag måste välja så blir det laglydighet. Om man tycker att lagarna är fel så borde man försöka att ändra på dem snarare än att leva civilt olydigt… Samtidigt så finns det förstås fall där jag anser att civil olydnad medan man försöker att ändra lagen är att föredra framför laglydighet. De som gömmer illegala flyktingar har till exempel mitt fulla stöd. Likaså de läkare som utför aborter i länder som inte har fri abort. Inte en helt lätt fråga alltså…

Icke-våld vs politiskt våld?
Icke-våld. Så långt det går. Men jag tror att självförsvar kan kräva våld och att politiskt våld ibland måste ses som självförsvar.

Vass politisk sekt vs urvattnad massrörelse?
Jag misstänker att man kan tolka dessa begrepp väldigt olika, men som jag tolkar det blir valet helt klart urvattnad massrörelse. Den kanske inte ger så mycket effekt, men en ”vass politisk sekt” låter i mina öron som något farligt som många människor kan fara illa av, typ en terroristorganisation. (Min tolkning av ”sekt” är att den hellre förstör och dödar än kompromissar, och att det inte finns någon vilja till diskussion eller öppenhet för åsikter som avviker mot sektens bestämda ”konsensus”.)

Separatistisk organisering eller inte?
Jag tror att förtryckta grupper gynnas av att få stöd inom gruppen och att separatistiska organisationer kan fylla ett syfte. Jag tror dock att det finns en större risk att organisationen utvecklas till en sekt när den är separatistisk så det är inte problemfritt…

Men jag säger ändå ja, och hänvisar till Vida Latinas fina svar på frågan.

Är din blogg en politiskt metod?
Det är inte bloggens huvudsakliga syfte, men ibland är den väl det.


Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Battre sent an aldrig! Kul att lasa dina svar! Kram