tisdag, oktober 09, 2007

För en vettig diskussion...

...kring genus, jämställdhet, patriarkat och könsmakt så är det viktigt att diskussionen rör sanningar och inte myter.

Nu har jag hört vid ett flertal tillfällen att det är en helt felaktig myt - må vara seglivad och vida spridd - att kvinnor inte finns som försökspersoner för nya mediciner i lika hög utsträckning som män. Jag kan dock inte utröna utifrån hexmasters faktaoider om det ändå inte är så att fertila kvinnor inte ingår i studier lika ofta som andra.

Någon som är påläst på området?


Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Från min tid med kliniska studier, visserligen på 80-talet, men ändå, kan jag meddela att när det gällde de första studierna (sk fas 1-studier) på friska försökspersoner valde man konsekvent män mellan 20 och 40. Och även under fas 2, då man testar om medlet överhuvudtaget har effekt på sjukdomen, skulle man ha kvinnor i icke-fertil ålder eller med mkt goda preventivmedel. Detta efter neurosedynkatastrofen. När man inte kände läkemedlets effekt så väl fick man inte utsätta potentiellt gravida kvinnor för risker man inte kan förutse. Senare under medlets utveckling antar jag att kvinnor och män ingår i den utsträckning de har sjukdomen.

Jag tror myten (om det är en sån) kommer från fas 1. Då undersöker man hur kroppen påverkar och påverkas av läkemedlet. Där skulle det kunna bli galet för det är inte i alla avseenden som kvinnor och män påverkar/påverkas på samma sätt.

Kramar Stina