lördag, oktober 20, 2007

To whom it may concern - modernisera mera!

I dagens Sportexpressen finns en artikel om fotbollsspelaren Tobias Grahn som sedan två månader spelar i Hertha Berlin. Artikeln handlar om att han och hans flickvän Ibi Stöving blivit kända som "Berlins Beckhams". Artikeln har man valt att illustrera med en bild på en fotbollsspelande Tobias och en stor bild på Ibi i bikini. (Det är bara en lite bit av bilden med på nätupplagan.)

Jag blir så trött och less av sådana här bilder. Många av er som känner mig vet att jag gillar nakenfotografier och utvik, och det är inte nakenheten i sig jag vänder mig mot. Det är sammanhanget. Om en artikel som handlar om att Josefine Öqvist har vikt ut sig publiceras tillsammans med en av utvikningsbilderna så finns det en relevans i valet av bild. Att publicera en artikel om Tobias Grahn och hans flickvän tillsammans med en utvikningsbild på henne tycker jag tydligt sänder konstiga signaler: Han är intressant för att han spelar fotboll, hon är intressant för att hon är en snygg tjej med en snygg kropp.

Det kanske verkar som ett onödigt spenderande av min dyrbara lediga lördagstid att skriva blogginlägg om något man ser i samhället hela tiden, och som de flesta i min blygsamma läsarkrets med största sannolikhet håller med mig om. Men jag skriver inte det här för att jag vill få kommentarer i stil med "jag håller verkligen med!" och "exakt!" för att boosta mitt självförtroende. Jag skriver det här för att några av dem som har ansvar för sportexpressens utformning, eller som i alla fall har möjlighet att framföra sina åsikter och påverka dem som har ansvar för sportexpressens utformning, faktiskt tillhör min blygsamma läsarkrets.

Det här kanske inte är en stor eller en väldigt viktig sak att påverka. Men det är i gengäld en väldigt enkel sak att påverka. Det borde vara en enkel åtgärd för Expressen att stå för en modernare syn på könsroller och förhållanden.

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Catti Ullström sa...

Hej

Eftersom du tidigare skrivit lite om Burma tänkte vi be dig om hjälp med spridningen av detta arrangemang som bland annat stöttas av Svenska Burmakommittén, Amnesty och PalmeCentret:

På SöNDAG 4 NOVEMBER arrangeras en BURMESISK KULTURDAG och AFTON.

Vi kommer hålla till på KÄGELBANAN, Södra Teatern och börjar dagen redan kl. 13.00 med burmesisk mat och munkar som chantar. Marika Lagercrantz är konfrancier och på scenen ser vi bland annat Sabbath Hela Veckan, Staffan Hellström, Petra Mede, Matti Bostedt, Susanne Häll och många andra.

Utöver massor av svenska artister deltar även burmesiska munkar, dansgrupper och teatergrupper.

Syftet med kulturdagen är att uppleva burmesisk kultur, visa moraliskt support för det modiga burmesiska folket samt samla in pengar till oppositionens demokratikämpar inne i Burma som nu lider svårt. Pengarna kommer att gå till Solidaritetfonden - Burma.

VARMT VÄLKOMMEN den 4 nov kl 13 till 01 till Kägelbanan på Mosebacke torg!

Alla ni som tycker att 4 november - En söndag för Burma är ett bra initiativ, hjälp oss genom att länka hit!

Den här söndagen arrangeras av volontärer med en väldigt liten budget. Vi har inte möjligthet att köpa oss dyr marknadsföring, och måste därför förlita oss på folks goda vilja. Med er hjälp kan vi sprida informationen och se till att eventet får genomslag.

Vi kan inte erbjuda något som tack för att ni länkar hit, annat än ett litet "tack för länken" i högra hörnet. Vi hoppas helt enkelt på er goda vilja.

Tack på förhand!

http://sondagforburma.blogspot.com