torsdag, januari 03, 2008

Men spelar det någon roll?!

Jag är så trött på att ständigt behöva fylla i vilket kön jag har, jag vill för fan bara köpa en skiva, vad spelar det för roll hur det ser ut mellan mina ben?

Om ett företag frågade efter etnicitet eller religion skulle folk uppröras och anta att det låg diskriminering till grund för dessa irrelevanta frågor, men att man alltid ska redogöra för vilket kön man har är helt i sin ordning. Jag har personligen inga problem med att definiera mig som kvinna men jag är trött på att vi är så fixerade vid kön i vårt samhälle att det frågas efter det när jag ska köpa biljetter, skivor, smycken... (medan det generellt är alldeles för lite genusperspektiv på de flesta områden).

Kön är väl inte relevant att fråga om vid andra tillfällen än då det gäller medicin och sjukdomar och sådant som direkt rör kroppen?

Nu låter jag det automatiskt ifyllda "man" stå kvar i stället för att byta till "kvinna". Bara för att. Bara för att de borde ta bort den frågan. De har ju ändå fått mitt personnummer så det är ju ganska enkelt att ta reda på mitt kön och en mängd andra uppgifter också om de skulle vilja...


Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

Emil.B sa...

du får för lite kommentarer!!