torsdag, januari 24, 2008

SEX

(Jag kom inte på någon bra rubrik, och med den här får jag i alla fall fler läsare...)

På debatt diskuterades nyss sexköpslagens vara eller inte vara. Folk skickade in sms för att säga nej eller ja till den. Jag förstår inte hur så många har en åsikt om den innan den har utvärderats. Jag har ingen aning om jag är för eller emot sexköpslagen, eftersom jag inte vet vilka följder den faktiskt har fått. Det blev en ganska intressant diskussion dock, om än lite kort.

Jag vet att jag har haft flera tråkiga inlägg på sistone där jag bara har länkat till annan läsning. Men jag tänker ändå länka igen. Manliga kroppar och kvinnliga psyken är en mycket intressant artikel om hur forskning visar att den manliga kroppen är norm inom sjukvården, vilket har lett till felaktiga operationer, och att diagnoser fortfarande ställs utifrån en föreställning om kvinnor som svagare, mer nervöst lagda människor. Forskningen visar att dessa genusföreställningar framför allt är ofördelaktiga för kvinnor, men det har även lett till sämre vård för män. Läs artikeln!

Inga kommentarer: