måndag, oktober 09, 2006

Intellektuellt blaj

Hittade ett intressant etiktest via Isobels blogg. Så här blev mitt resultat:

Kant (100%)
John Stuart Mill (95%)
Jeremy Bentham (87%)
Prescriptivism (76%)
Jean-Paul Sartre (74%)
Ayn Rand (72%)
Aquinas (69%)
Aristotle (61%)
Plato (61%)
Nel Noddings (60%)
Stoics (56%)
Epicureans (49%)
St. Augustine (44%)
Spinoza (43%)
Cynics (42%)
Thomas Hobbes (42%)
David Hume (33%)
Nietzsche (33%)
Ockham (28%)

Jag gillar verkligen rationellt tänkande (mina handlingar är nog i och för sig ganska ofta en följd av mina irrationella känslor, men jag gör alltid en rationell analys av dessa handlingar senare...;) ) så på så vis stämmer väl Kant ganska bra. Och att se "every person as an end" (Kant, och senare Sen/Nussbaum m.fl.) tycker jag verkligen är vettigt. Men jag vet inte om jag tror att det finns en universellt gällande riktig moral...

Inga kommentarer: