torsdag, november 16, 2006

Kort om prostitution

I brist på mycket vettiga blogginlägg av mig att läsa, så läs denna vettiga artikel av Kajsa Ekis Ekman om Petra Östergrens bok "Porr, horor och feminister". Jag har i och för sig inte själv läst boken, men jag tycker att Ekis Ekman har många vettiga tankar. Utifrån hennes artikel och recensionen (som jag länkar till via boktiteln) vill jag göra följande uttalanden om prostitution:

Prostitutionens vara eller inte vara handlar INTE om kvinnans sexualitets vara eller inte vara.

Att vara prostituerad handlar inte om att ha en viss avvikande sexualitet.*

Allt är inte svart eller vitt, det finns ingen enkel entydig sanning, och jag tänker inte göra några generella uttalanden om hur prostituerade mår, eller hur de trivs med sitt liv och sitt yrkesval.** Men jag vill påstå att fenomenet kvinnlig prostitution har mycket tydliga kopplingar till mäns dominans över kvinnor.

Citat Claes Borgström:

Det finns män som prostituerar sig, det finns kvinnor som köper sex, det finns samkönad prostitution. Men den övervägande delen av prostitutionen utgörs av att män köper sex av kvinnor. I dessa könsköp återskapas den rådande maktordningen mellan könen, den norm som säger att det manliga är mer värt än det kvinnliga.

Denna maktordning är oförenlig med jämställdhet. I ett jämställt samhälle värderas kvinnors och mäns väsen, förmågor och arbeten likvärdigt. I ett jämställt samhälle får kvinnor och män lika lön för lika arbete. I ett jämställt samhälle betraktar inte män kvinnor som handelsvara.


och

Ett samhälle där det finns prostitution når aldrig jämställda löner. Lika lön för lika arbete kan inte uppnås så länge vi har ett samhälle som säger att män har rätt till kvinnors kroppar.

Petra Östergrens svar på tal hittar man här. Inte helt ovettigt det heller.



* Ok, man ska vara öppen, så jag tillägger att jag inte pratar om 100,enjävlamassadecimaler% av alla prostituerade, men - tror jag mig kunna säga med säkerhet - en mycket klar majoritet.

** Det här med val kan ju diskuteras, jag har läst att det finns en mängd studier som visar på att de allra flesta prostituerade inte upplever sig ha särskilt många valalternativ.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant inlägg och viktig fråga!
Påtvingad prostitution tycker nog alla är fel. Detbatten gäller de s k frivilliga fallen.

Även om det kanske finns kvinnor som tycker om att prostituera sig så tycker jag prostitution är fel. Att det finns kvinnor som säljer sina kroppar påverkar hela samhällets kvinnosyn. Den påverkan är ingenting som dessa "frivilliga" prostiturade tar hänsyn till. (Nationalekonomer skulle kalla det en negativ extern effekt.) Det är i sådana här fall rätt att samhället förbjuder prostitution, även om vi har rätt till våra kroppar.

johanna sa...

Hmmm....jag är väldigt mycket för att man ska få göra vad man vill så länge ingen annan tar direkt skada...

Jag tror att de som verkligen frivilligt prostituerar sig är så extremt få så att om alla annan prostitution försvann så skulle de frivilliga hororna vara ett mycket marginellt problem.

Detta beror ju i och för sig på hur man definierar "frivillig", insåg just att du skrev de "s k" frivilliga fallen...

Jag tycker inte att prostitution ska förbjudas, jag tycker att den svenska lagen är bra. Lagligt att sälja, men förbjudet att köpa.

Anonym sa...

Man ska få göra vad man vill såklart! Men ska man få sälja vad man vill? Samhället tar skada av prostitution då de snedvrider kvinnosynen, indirekt men det är lika illa det!

Principiellt tycker jag det ska vara förbjudet att handla med sex (dvs både sälja och köpa). Pragmatiskt är det dock riktigt att det är lagligt att sälja eftersom utnyttjade och våldtagna kvinnor då kan vända sig till polisen utan att själva åka dit.