måndag, november 20, 2006

Ute ur pluggtunneln! (Och mer om prostitution)

Strax efter åtta i morse satte jag mig på tunnelns bortre ände och dinglade med benen och fnulade på lite tentauppgifter. Halv tio hoppade jag nöjd med min prestation ut i ljuset (eller ja...det är ju förstås november så ljuset var väl en lätt överdrift, men i alla fall).

Har dock inte ägnat mig åt bloggutmaningen i dag, utan åt att ta del i en diskussion om prostitution på Syrrans blogg. Mycket intressant, gå in och läs! Här är ett utdrag av de åsikter jag framför där:

Då någon säljer sexuella tjänster så verkar det rimligt att det, precis som i serviceyrken, är den betalande kundens önskemål som styr. Även om prostituerade "avspisar" föraktfulla män "på direkten" [citat från sensuellqkonsults kommentarer] och inte skulle ställa upp på något som hon direkt ogillar så måste ju arbetet gå ut på att tillfredsställa kunden, annars får ju inte kunden vad den har betalat för. Det är givetvis inte fel att vilja tillfredsställa någon annan, de flesta njuter av att sexuellt tillfredsställa sin partner. Men jag ser ett problem i att givandet och tagandet alltid har samma riktning. Även den "lyckliga horan" kan väl inte ställa en massa krav på den tillfälliga "partnern"? Givandet och tagandet i riktning från kund till säljare är ju inte sexuella tjänster utan pengar…


Jag tycker att det blir väldigt problematiskt att de som köper sex och vill ha en "sexuellt frigjord" kvinna får en kvinna som är sexuellt frigjord i den bemärkelsen att hon gör saker för att tillfredsställa mannen som han uppfattar som frigjort. För mig är en kvinna som är avslappnad med sin sexualitet en kvinna som även är tydlig med att tala om vad hon njuter av och vill ha. I en relation där parterna har ett bra hälsosamt sexliv så finns det ett ömsesidigt givande och tagande.


Återkommer senare i veckan med bloggutmaningen, berättelsen om Sveriges skummaste resebyrå och lite annat...

Missa förövrigt inte SLAP som spelar på 100%OsignatAlcazar (/Nalen) på torsdag!



Andra bloggar om:

1 kommentar:

Anonym sa...

Johanna! Du skriver så bra, jag vet inte riktigt vad jag ska tillägga. Jag bara tar in allt och funderar och funderar fram och tillbaka... Jag sitter ju med D-uppsatsen om prostitution just nu och har det på hjärnan så att läsa dig är väldigt stimulerande!
Kram