måndag, april 14, 2008

Sverige tvångsavvisar mot FN:s rekommendationer!

Migrationsverket bedömmer att det inte alls är någon risk att Jamil Burhan (som jag skrev om i februari) kommer att torteras om han utvisas till Eritrea, trots att FN:s flyktingorgan UNHCR och Amnesty menar att det är en felaktig bedömning. Enligt Burhans juridiska ombud är hans resedokument från eritreanska ambassaden nu klara. Han riskerar att utvisas inom de närmaste dagarna.

Amnesty vädjar nu till den svenska myndigheterna att följa FN:s rekommendationer att inte tvångsavvisa någon asylsökande till Eritrea.

Skicka ett brev till migrationsminister Tobias Billström och länspolismästare Carin Götblad och begär att avvisningen av Jamil Burhan ska stoppas!

Jag har lagt in ett färdigskrivet brev som kommentar till det här inlägget. Klipp, klistra, sätt dit ditt namn och skicka till Carin Götblad på polismyndigheten och Tobias Billström på justitiedepartementet. Adresser finns här.


Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

johanna sa...

Bästa Carin Götblad/Bäste Tobias Billström,

Jag har fått reda på att Jamil Burhan riskerar att utvisas till Eritrea inom en mycket snar framtid. Jag finner detta mycket oroväckande då asylsökande som skickas tillbaka till Eritrea löper stor risk att fängslas och torteras bara för att de har försökt få asyl i ett annat land. I Eritrea förekommer allvarliga och systematiska kränkningar av mänskliga rättigheter.

Jag vädjar till dig att omedelbart stoppa utvisningen av Jamil Burhan, då han löper stor risk att utsättas för tortyr i Eritrea.

Jag ber dig att komma ihåg de skyldigheter svenska myndigheter har, enligt FN:s konvention mot tortyr och andra internationella avtal, att inte utvisa någon människa till något land där hon riskerar att utsättas för tortyr.

FN:s flyktingorgan rekommenderar att ingen asylsökande ska tvångsavisas till Eritrea. Jag uppmanar dig att göra ditt yttersta för att se till att Sverige följer dessa rekommendationer.

Jag uppmanar dig slutligen att göra ett kraftfullt offentligt åtagande att se till att UNCHR:s rekommendationer att inte tvångsavvisa någon asylsökande till Eritrea följs.

Med vänliga hälsningar,


Johanna Nordlund
Adress/mail/telefonnummer

johanna sa...

Jamil Burhan sattes på ett plan till Eritrea i måndags.