torsdag, april 19, 2007

Amsterdam

Nu när jag ändå sitter hemma och snorar och hostar och har ont i huvudet och känner mig allmänt krasslig så passar jag på att rapportera om förra månadsskiftets weekendtrip till Amsterdam.

Amsterdam är en väldigt vacker stad som jag rekommenderar att man åker till när det är så varmt så att man pallar att vara mycket utomhus. Det är en trevligt att promenera mellan kanalerna och de små gränderna med de smala vackra husen. För att vara en miljonstad så är stadskärnan väldigt liten.

Det är också mycket som är konstigt i Amsterdam:

Det står halvnakna kvinnor i fönster mot gatan, det luktar braj mitt i stan som om man vore på en festival (även tidigt på morgonen en vardag...röker de på på väg till jobbet?), de spelar lugna 80-talsfavoriter eller elektro på alla ölhak och restauranger, medelålders medelklass hänger på coffeeshops med en joint i handen, och folk i allmänhet är lite konstiga. Alla vi pratade med var väldigt trevliga, men många var lite virriga, på restauranger var det svårt att få uppmärksamhet för att få beställa. På ett ställe när vi bad att få se menyn igen började servitrisen småskratta och säga "oh yes, hihi....for dessert...hihihi". Mitt inne i stan följde en man efter oss in en smal gränd och lät först som att han gick och pratade med sig själv, sen sa han någonting högt på holländska, uppenbart riktat till oss, och sen när vi stannat och han förstått att vi inte var holländare sa han, mycket vänligt "Oh! I just asked if you had a cigarette."

Vi blev besvikna på utelivet och charterortskänslan som infann sig på vissa ställen i stan. Även om vi var där före högsäsongen så var det väldigt mycket turister i stan. Tyvärr har mängden turister resulterat i barer med stämning à la Gran Canaria där klientelet endast består av turister.

Vad gäller utelivet så har jag hört att Amsterdam ska vara Europas bästa partystad, men det gäller inte om du har någon annan musikpreferens än elektro...

Lördag 31 mars skulle det vara något slags öppet hus i Red Light District. Prostituerade, präster och andra som jobbar i området skulle enligt utsago möta allmänheten och svara på frågor. Runt de Oude Kerk (den gamla kyrkan) var små stånd uppställda med information enbart på holländska, trots det stora antalet turister i staden. I övrigt såg vi inget av det "öppna huset".

Helgens bästa upplevelse var fotbollen på Ajax arena, de Amsterdam ArenA. Vi såg Ajax mot Herakles, vacker fotboll och en otroligt cool stadion. Vi satt längst ner, men det var ändå högt över markhöjd, hela nedre halvan av byggnaden är parkeringshus.

Holländare är förövrigt otroligt lika svenskar, de är lika stilmedvetna och det är samma mode som gäller. Jag skulle inte kunna se skillnad på en grupp holländare och en grupp svenskar. De är också förvånansvärt bra på engelska. Bättre än svenskar, och vi är väl ändå klart bättre på engelska än de flesta europeer. I Amsterdam föll busschafförerna och servitörer lätt in i engelskan när de hörde att vi var turister och skämtade avslappnat utan någon märkbar accent. Det märks att de har mycket större vana av turister än vad vi har i Sverige.

Nu måste jag åka in till Centralen, jag ska spendera natten på ett tåg till Umeå (sittplats). Jag återkommer efter helgen om vad jag egentligen tycker om kvinnor i skyltfönstren.


Andra bloggar om:

3 kommentarer:

David sa...

Jag tyckte faktiskt jag fick en dos juste uteliv i Amsterdam. Gick bl.a. på nån rock-klubb som hade en jäkligt juste liveband inklämt bland soft publik, där alla dansade på sitt eget sätt. Kändes lite ruffigt med en HellsAngels-dörrvakt, men det kanske är vanligt i vissa städer...

Utbudet och diversiteten på krogar och coffeeshops är ju bra (framför allt coffeeshops), och musiken och stämningen på dessa kunde variera bra...

Charlotte W sa...

Jag har inte varit i Amsterdam på 20 år men att döma av din beskrivning är det bara musiken som förändrats sen dess.
Har aldrig förstått de som tycker detta är en "mysig" stad.

David sa...

En rätt kul grej med Amsterdam och holländares uttal. Flygplatspendlarens lokförare/stationsutropare sa verkligen "AmsteRRRRRR-DAM"... Alltså som en liten kulspruta i en halv sekund på R:et. Likadant med andra förorter med R i... Garv!

Obs, att ordet för "word verification" nedan just nu är "klurf"... kan nån berätta för mig vad en "klurf" är för nåt?