måndag, april 23, 2007

Kvinnor till salu

Jag tror säkert att det på många sätt är lättare att jobba som prostituerad i Amsterdam än i Stockholm, för jag antar att även om det säkerligen är ett yrke med låg status i samhället så tror jag inte att horstigmat är lika starkt där som här. Men det var skyltfönsterfenomenet jag skulle kommentera…

Jag tror att även de flesta av Amsterdams prostituerade som trivs med sitt jobb, tycker att det känns förnedrande att stå i ett fönster och bli betittad som ett djur på zoo av förbipasserande (väldigt många fler turister än sexköpare skulle jag tro, även om många av Amsterdams turister troligen även tillhör den senare gruppen…).

Men framför allt så har jag svårt att se att man inte får en konstig kvinnosyn av att växa upp i en stad där det är en helt normal syn att kvinnor till salu står halvnakna i skyltfönster. För oavsett vad prostituerade egentligen säljer så ser det onekligen ut som kroppar till salu där de står uppställda till allmän beskådning. Det känns som en slavmarknad. Och det är bara kvinnor till salu överallt.

Kommentera gärna, en diskussion vore intressant!


Andra bloggar om: ,

4 kommentarer:

David sa...

Håller med om att det kändes sjukt med skyltfönsterhororna. Visserligen ligger det ju i deras upplevelse utav det, och om de en gång för alla ställt in sig på att "Nu gör jag mitt jobb, och skiter i vem som glor. De där turisterna som glor har väl aldrig sett en hora förut" så kanske de inte lider av det så mycket som man skulle tro.
Fast jag vet inte. Turist som man är gick jag ju också dit och kollade, och nog fan ser de flesta rätt missnöjda och obekväma ut...

Anonym sa...

Jag har känt precis som du Johanna kring detta... Men återigen OBS detta är hur vi känner och skulle uppleva att stå i ett skyltfönster halvnaken. Jag tror inte att kvinnorna i fönstret känner som vi och heller inte alla Holländare.

Det är samma sak med gatuprostitution. Jag tycker det skulle känna objektifierande att stå på gatan att sälja sex. Men när jag snacka med en kollega som gjort det så titta hon konstigt på mig och höll inte alls med!

Tänk så mkt vår egen syn på sex ställer till med...

johanna sa...

Ok, ponera att flertalet av Amsterdams prostituerade tycker om sitt jobb och tycker att skyltfönstergrejen är helt ok. Jag anser fortfarande att det måste skapa en konstig syn av att kvinnor till salu står uppställda som varor, och att således tredje part tar skada.

Charlotte W sa...

Jag är nog böjd att hålla med Johanna. Vore det inte bättre om de här kvinnorna (för det handlar ju tydligen bara om kvinnor?) kunde utöva sina arbeten under lite värdigare villkor?
Samtidigt kan man förstås argumentera dels för att kvinnorna visar fram sina arbetsredskap s a s, inte "sig själva", dels för att det finns åtminstone ett annat yrke som handlar om att visa upp sig men som inte är särskilt föraktat, nämligen fotomodelljobbet, och att vi i omgivningen kanske borde tänka över vad det är vi uppfattar som förnedrande och varför? Men en sak som kommer in är att sexualitet hör till privatsfären i vårt samhälle och att sexarbete därför borde utföras bakom lykta dörrar, för mig är nog detta utslagsgivande. Även om gränsen luckrats upp rätt rejält de senaste åren finns den ändock kvar och det sätter de här kvinnorna i en osäker sits i förhållande till omgivningen.
Man skulle väl för den delen på samma sätt kunna argumentera mot att porrtidningsförstasidor placeras bland "vanlig" press?