tisdag, april 24, 2007

Det löser sig!

Det vackra vårvädret i kombination med snortjockt huvud har sänkt min studiemotivation mer och mer, och senaste dagarna har det känts som att jag totalt håller på att tappa kontrollen. I dag fick jag också reda på att jag är student året runt när jag är inskriven på ett program, och således inte har rätt till min a-kassa de dagar under sommaren jag inte har jobb. Det innebär troligtvis 10-15000 kr netto mindre i sommar (jag förstår inte hur de tänker, hur kan jag vara student året runt när jag inte får studiebidrag året runt...) och jag kände mig lätt panikslagen över att även min fina sommar höll på att glida mig ur händerna.

På väg till Råsunda Stadion kände jag hur väl jag behövde se AIK ta poäng. Och hur knäckt jag skulle bli av ytterligare en förlust mot Hammarby. En vinst och jag skulle klara terminens sista tentor och sommaren skulle inte bli en trist jakt efter pengar, en förlust och jag skulle totalt tappa greppet om både studier och ekonomi och känna mig i det närmaste utbränd och värdelös.

Jag hade ont i magen när matchen satte igång, och när Daniel Mendes gjorde mål i 12 minuten översköljdes jag av ett varmt lyckrus. En stund sedan kände jag mig varm, lugn, harmonisk och fokuserad. Inte för att ett mål ger några garantier. Men som vanligt efter ett mål så skärpte sig AIK och de spelade tajtare, snabbare och snyggare fotboll. En liten stund.

På det stora hela så var det ingen vacker fotboll gnaget bjöd på, och fler mål blev det inte. I början av andra halvlek var jag lika nervös som i början av matchen. Men Daniel Örlund var på rätt plats och tid matchen igenom och höll Bajens farliga målchanser på mattan, så tre poäng blev det!

Tre poäng, och min sommar är räddad.


Andra bloggar om: ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Johanna, jag är hemskt ledsen men här kan jag faktiskt inte hålla med dig. Det är väl klart att studenter inte ska ha rätt till a-kassa under sommaren. Tycker du verkligen att staten ska betala för att alla studenter ska få sommarlov? Tänk om alla då skulle skita i att jobba alls och ha tio-tolv veckors betald semester varje år, är det en bra idé? Näe, nu tror jag att du får tänka om, du är inte arbetslös (eller jo såklart, rent tekniskt är du ju det, men inte a-kasse-arbetslös) de dagar du inte jobbar på sommaren.

johanna sa...

Det är väl långt ifrån alla studenter som har rätt till a-kassa? Och när man är arbetslös så har man inte riktigt "lov". Du kan inte ta "betald semester" när du är ung och går på a-kassa, du måste gå på möten då och då och visa att du aktivt söker jobb.

Jag jobbade och betalade min a-kasseavgift i två år, sen blev jag arbetslös och fick a-kassa. Sen började jag plugga. Jag ser inte varför jag skulle vara mindre arbetslös nu när jag börjat plugga än jag var innan... Jag skulle gärna jobba hela juni, men det är skitsvårt att få jobb då.

Personligen klarar jag mig ju såklart, jag har en heltidsarbetande sambo, men tänk den här situationen: En ensamstående förälder vill studera, men har inget jobb att ta tjänstledigt ifrån utan går på a-kassa. Personen i fråga börjar plugga på ett program och får sen varken jobb eller a-kassa till sommaren, utan måste klara sig på enbart barnbidraget (omöjligt). Varför känns det rättvist bara för att hon/han har pluggat ett år?

Sen tycker jag att även de som inte har arbetat ihop till en a-kassa, eller har en sambo eller rika föräldrar ska kunna klara sig ekonomiskt som studenter och jag tycker att bidraget borde höjas så att det faktiskt fungerar att leva på det, och att man inte ska räknas som student på somrarna (så att de som är arbetslösa kan få a-kassa, och så att de som har turen att få ett jobb kan få jobba hur mycket de vill utan att man ska riskera att man får avdrag på sitt csn-bidrag när man börjar plugga igen...).

Johan sa...

Jag håller med dig Johanna. Om du inte kan få jobb på sommaren är du precis lika arbetslös som någon som inte pluggar och inte har jobb på sommaren. Någon som blivit uppsagd i maj har inte mindre "sommarlov" än du har. Som du säger - antingen är man student och då ska man ha studiebidrag, eller så är man arbetslös och har därmed rätt till a-kassa.

För övrigt fattar jag inte varför du och jag aldrig var på fotboll?

johanna sa...

Du frågade aldrig... ;-)

Och så hade ni väl säsongskort antar jag...

Anonym sa...

Jag förstår din synpunkt, men i så fall borde de som inte har jobbat innan ha lika mycket rätt till a-kassa som de som har och då borde man istället införa någon slags studerande-lös-kassa. Dessutom kan du ju läsa en sommarkurs och få CSN även på sommaren.

Vad jag vet får du inte a-kassa dagen efter att du blivit arbetslös, utan måste gå arbetslös en tid innan du får något, har för mig att det är tre månader? Eller har jag fel? Är ganska säker på att det är så med alfakassa i alla fall.

Jo, jag vet att man måste gå på möten då och då, vilket betyder att man inte kan resa bort, men det är ju fortfarande betald ledig tid. Och är det inte lite av ett skämt att du "aktivt ska söka jobb" när du börjar plugga igen om två månader, hur toligt är det att du får något då om du inte fick något när du (förmodar jag?) aktivt sökte jobb under våren?

Jag förstår att du tycker att jag låter som en moderat, vilket jag långt ifrån är. Jag tycker absoult att samhället ska hjälpa utsatta, mer än vad som görs idag. Men jag tror att det är sånada här resonemang som gör att moderater och annat löst folk ändå kan ha argument som låter bra när de pratar om lata människor som inte vill jobba.

johanna sa...

Men jag vill inte läsa en sommarkurs, jag vill jobba!

Och jag räknas ju alltså tydligen som student på sommaren även om jag inte går en sommarkurs, så det argumentet fattar jag inte.

"Och är det inte lite av ett skämt att du "aktivt ska söka jobb" när du börjar plugga igen om två månader, hur toligt är det att du får något då om du inte fick något när du (förmodar jag?) aktivt sökte jobb under våren?" Visst är det det, det är ont om sommarjobb, men jag förstår inte det argumentet heller, varför har jag mindre rätt till a-kassa bara för att det är ont om två-månaders-anställningar?

Om man får sparken så får man a-kassa direkt, om man säger upp sig så måste man vänta tre månader. Jag sa upp mig, och fick också mycket riktigt vänta i tre månader innan jag fick a-kassa.

johanna sa...

"...i så fall borde de som inte har jobbat innan ha lika mycket rätt till a-kassa som de som har" Det kan man ju tycka, men i så fall borde väl det gälla även ickestuderande, att alla borde få någon slags a-kassa även om man inte har jobbat tillräckligt mycket för att ha rätt till det. Medborgarlön argumenterar ju flera för till exempel...

Om man argumenterar att man inte ska ha rätt till a-kassa när det är så kort uppehåll, så är det ju som att argumentera att någon som får sparken i maj, men får ett nytt jobb med start i september, inte skulle få någon a-kassa juni-augusti eftersom det är så kort tid. Det är ju fortfarande tre hela månader där räkningar ska betalas och mat ska ätas...

Jag förstår helt enkelt inte grundargumentet för att jag inte längre ska ha rätt till a-kassa när jag inte får jobb... Varför har jag mindre rätt till a-kassa nu än jag hade innan jag började plugga? Varför är jag inte "a-kasse-arbetslös" när jag inte får jobb nu?

Anonym sa...

Jag förstår dina argument och håller med dig i de flesta, men jag tror att anledningen till att studenter inte får a-kassa är att alldeles för många skulle skita i att söka sommarjobb då. Det skulle vara för enkelt att bara få a-kassa de cirka tio veckorna vi har sommarlov utan att någon riktigt skulle hinna kolla om vi faktiskt sökte jobb och gick på möten.

Jag tycker att bidrag är ett jättebra sätt att till viss del utjämna klyftorna i samhället men det får inte gå till överdrift så att var och varannan människa har en massa bidrag utan att de egentligen behöver dem.

Exempelvis tycker jag att det är helt idiotiskt att studenter förväntas söka bostadsbidrag för att det ska gå runt, är det då inte bättre att höja studiebidraget?

Och medborgarlön tycker jag är en dålig idé, även om det inte är ett förslag jag blir upprörd över.

Jag förstår att du är upprörd över att du går miste om 10-15 000 kr i sommar, det skulle jag också vara om jag tyckte att jag hade rätt till dem, men ärligt talat tror jag att du kommer att ha mat på bordet och tak över huvudet ändå. Hellre då att dessa bidragspengar går till dem som verkligen behöver dem.

johanna sa...

Nu ser det ut som att jag får mer jobb än vad jag lyckades få förra och förrförra sommaren, så då blir det inte lika mycket som "jag går miste om".

Och som sagt var så kommer jag ju absolut att klara mig, jag kommer utan tvekan att ha "mat på bordet och tak över huvudet ändå". Min största irritation är faktiskt inte över att just jag inte får ut de här pengarna utan över ett system som jag inte förstår.

Jag vidhåller att det inte skulle vara särskilt många studenter som skulle gå på a-kassa under somrarna eftersom flertalet studenter är väldigt unga och inte har gått på a-kassa tidigare. Förövrigt så "hinner" de definitivt kolla om man går på möten eller ej, kommer du inte på ett möte på arbetsförmedlingen så avregistrerar de dig direkt som arbetssökande och meddelar din a-kassa att du inte längre har rätt till den. (Men visst går det att "fuska" lite med själva arbetssökandet, det är mycket som fungerar väldigt dåligt i dagen arbetsförmedlingssystem, men det är en annan fråga...)