tisdag, april 17, 2007

Prestationer påverkas av fördomar

Apropå studier som ska visa på biologiska skillnader mellan könen, så var det en intressant artikel i söndagens DN om hur resultat på prov och liknade påverkas av den allmänna uppfattningen om hur kvinnor och män fungerar. Citat ur artikeln:

I skolan klarar pojkar och flickor matematiken lika bra. Även på introduktionskurser på amerikanska universitet får kvinnliga studenter lite högre betyg än de manliga. Men på högre nivåer lyckas männen bättre. Claude M Steele och hans kolleger ville se om det kan förklaras av hotet från stereotypen eller om det beror på biologiska skillnader. De studerade studenter som läst matematik en termin och fått höga betyg, som visste om att de var begåvade, och som tyckte att den matematiska begåvningen var viktig för deras självbild. När dessa högintelligenta studenter fick göra ett mycket svårt prov, som egentligen kräver flera års ytterligare matematikstudier, klarade sig männen i genomsnitt mer än dubbelt så bra som kvinnorna. Men om testledaren först talade om att män och kvinnor tidigare alltid klarat just detta prov lika bra, lyckades kvinnorna lika bra som männen. Det enda som krävdes för att kvinnorna skulle prestera lika bra som männen var alltså att de fick höra att de kunde göra det. Om det fanns medfödda biologiska skillnader hade naturligtvis männen klarat provet bättre än kvinnorna i båda fallen, oavsett vad testledaren sagt.

Här finns en lista på psykologiska könsskillnader.

Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

Gunnar B sa...

Detta verkar bevisa en sak som är väl känd, nämligen att det i stor utsträckning är individens ambition och genuina intresse som har störst betydelse.