måndag, april 16, 2007

Inlägg i nakna-kvinnor-i-reklam-debatten

Eller i alla fall citat av inlägg. Min förkylning vill inte lämna kroppen och jag har tenta på onsdag och känner mig snorseg i huvudet och lite tidspressad. Men debatten togs upps igen på Isabellas blogg och jag kände ett stort behov av att föra fram mina åsikter i frågan. Som tur var hade Phonephucker redan sagt det jag ville föra fram så jag nöjer mig med att citera en massa. Så här tycker jag också alltså:

Det är tröttsamt med allt bitchande runt sexiga chicks i underklädersreklam, om att precis allt naket kan tolkas som kränkande, om att varje gång en heterosexuell sexsituation framställs så antas kvinnan vara undergiven.

Men jag är också dötrött på alla män som i sådana debatter säger “jaaag tycker minsann inte att det är förnedrande med typ Ljungberg i kalsongerna så ni kvinnor ska inte gnälla när det är fina damer i reklam”. Som om det var samma sak.
Till och med en packad igelkott skulle märka att män och kvinnor framställs olika i media. Att kvinnor mycket oftare får agera utsmyckning (när såg ni senast män se sexobjektiga ut i reklam för tjejunderkläder?). Att fler tidningsomslag pryds av kvinnor än av män, att kvinnorna dessutom signalerar helt annat än männen genom sitt kroppsspråk, att de är mycket mindre påklädda.
Klart män inte får komplex av Ljungberg. Kvinnor skulle inte heller få komplex av underklädesbruds om de slapp se sådana bilder varenda eviga dag.

Det är inte så att jag har komplex eller problem, eller inte tycker att kvinnor ska få vara sexiga i reklam, men det är så tröttsamt att saker som har ingenting med sexighet att göra ska ändå ackompanjeras av kvinnor med urringning. By default.

Och jag är så trött på att aldrig se män tindra med ögonen mot mig när jag ska köpa schampo. Jag gillar bilder på män som har samma kroppspråk och mimik som kvinnor så ofta har i reklam, i modefoto, på kändisbilder. Som lekfullt tittar in i kameran, ler, slickar sig om munnen, biter i fingrarna och med hela sin varelse signalerar “come here big girl, jag finns här för att du ska njuta av att titta på mig”.

[...]

Jag vill inte ha “avsexualisering av det offentliga rummet”. Jag vill ha fucking jämställdhet!


Och om skillnader mellan könen:

"Thehumanstain" för fram åsikten att män handlar mer instiktivt på grund av sina sexinstinkter och att det därför säljer så bra med lättklädda kvinnor, medan lättklädda män inte skulle ha samma effekt på kvinnor (alltså ingen efterfrågan, ingen tillgång...). "Jeg tror, meget få kvinder forstår, hvor stærkt indtrykket af en sexet kvinde virker på en mand. Det får os til at handle irrationelt, og tx købe noget alt for dyrt chokolade, som vi slet ikke har lyst til". Phonephucker kontrar med (jag framför alltså fortfarande mina egna åsikter via Phonephuckers ;-) Jag instämmer helt och fullt.):

Det finns säkert biologiska skillnader. Poängen är ju att när man forskar på skillnader mellan könen, undersöker man skillnader mellan individer som redan har levt i en kultur riktigt länge och därför är det inte så lätt att säga vad som är hönan och vad som är ägget. Av erfarenhet vet vi att saker inte behöver vara biologiskt betingade bara för att de har varit på ett visst sätt länge.

Det finns till exempel en mycket mer självklar uppfattning om hur en vacker kvinna ser ut än samma sak för män. Det skulle kunna påverka utslaget i spelexemplet du nämner. Tjejer får lära sig att inte styras av sina lustar i större utsträckning än killar, ta större ansvar för sin sexualitet, det kan säkerligen påverka även situationer som i ditt exempel.

[Thehumanstain berättade om någon undersökning där kvinnor och män (heterosexuella får man anta...) hade spelat något spel samtidigt som de fått se bilder på sexiga män och kvinnor, männen hade blivit mer distraherade än kvinnorna som vann spelet.]

Läs hela diskussionen om ni vill, den är intressant!

Nu ska jag sova så att jag pallar slutspurtsplugga i morgon.


Andra bloggar om:

5 kommentarer:

Tanja Suhinina sa...

Jag undrar lite hur den där undersökningen gjordes. Testade de andra distraherande stimuli? Hade de en kontrollgrupp utan distraktion? Vann männen då? Testade de samma trick med bögar och lesbiska? Hur mpnga spelomgångar körde de så att man kunde vara helt säker på att det inte handlade om ren slump? Hur valde man ut bilderna på snygga män respektive kvinnor?

Jag menar inte att det är helt omöjligt att de faktiskt genomförde hundra försök med folk av olika läggningar och kontrollgrupper... Men ja. Jag skulle gärna vilja få åtminstone några av frågorna besvarade.

johanna sa...

Jo...man måste ju göra en väldig massa försök för att kunna konstatera att resultatet verkligen berodde på distraherande sexstimuli...

Anonym sa...

Ska vi gå och se "Fackmöte för prostituerade" på Teater Tribunalen? Jag kan dock bara den 8 maj, sen åker jag till glasgow...

johanna sa...

Ja den har jag absolut tänkt se! Ska kolla om jag kan den åttonde.

Gunnar B sa...

Rysligt att säga, men män och kvinnor är olika funtade.

Gunnar B