torsdag, december 07, 2006

Debatt i Arbetaren och på bloggar

Kajsa Ekis Ekman skriver om Petra Östergrens bok "Porr, horor och feminister" igen. Denna gång i Arbetaren. Isabella Lund (SensuellQKonsult) svarar i samma tidning. Isabella skriver bland annat:

Att sälja sexuella tjänster är speciellt, det är en intim tjänst med många känslor inblandade, en tjänst som man måste hantera med professionalism där man är klar över sin egen sexualitet, känslorna kring denna och ens eget förhållningssätt till sin kropp. Det behövs att man är rätt klar över vem man är, att man är stark och kan säga nej. [...] För mig är det viktigt att förhindra att tjejer och kvinnor börjar sälja sex om man kan misstänka att det finns en risk för att de far illa av det. Jag arbetar därför aktivt mot detta på olika sätt.

Jag skulle önska att bättre information om vad det innebär att sälja sex fanns på den gemensamma hemsidan som Prostitutionsgrupperna i Malmö, Göteborg och Stockholm har. Detta skulle vara information och tänkvärda råd från sexsäljare som säljer sex och mår bra av det, liksom från dem som traumatiserats. Informationen får inte bara basera sig på fördomar, eller erfarenheter som bara kommer från traumatiserade kvinnor eller den gällande prostitutions-ideologin.


Bland kommentarerna på sin egen blogg, "Att arbeta som eskort", skriver hon också:

Hade ett långt samtal idag med en sexköpare som ringde. Vi pratade om den manliga sexualiteten och hur den fungerar. Det här med att män söker en kvinna som njuter av sex för då njuter de mer och hur viktigt det är för normalt funtade män att även kvinnan njuter.

För mig är det rätt konstigt att man förbiser detta enkla och naturliga faktum när man diskuterar prostiution. Sex mellan en kund och en sexsäljare ska tydligen ske på ett mycket konstigt sätt i mångas ögon. Det är som om det inte är människor man diskuterar utan verkligen objekt.


Det viktigaste argumentet för hur lagar kring prostitution ska se ut, anser jag vara att de som far illa ska skyddas. David H skriver tänkvärt på Syrrans blogg:

Syrrans slutkläm, som handlar om att, oavsett om vissa gillar jobbet, så ska de som far illa och förutsätts vara många (kanske det, I dunno), stå till grund för förbudet. Att de gör det, antas bero på allehanda orättvisor gällande makt och ekonomi i samhället, och det håller jag med om! Bra att den springande punkten skalats ner till just detta. Men då återstår fortfarande de frågorna som inge riktigt vet svaret på. Skulle legalisering kunna förändra horans status, säkerhet och maktposition? Kommer den sakta föränderliga sexualmoralen förändra horans position till det bättre? Och den ständiga: (generellt uttryckt) Hur mycket frihet är vi beredda att avstå ifrån för en viss minoritets säkerhet (förutsatt att “ofriheten” leder till ökad säkerhet)? Alla drar gränsen någonstans…


Andra bloggar om:

3 kommentarer:

johanna sa...

Du har bra argument! Lycka till i morgon!

Anonym sa...

Hej. Jag är en tjej som arbetat som prostituerad i flera år. Och jag vill säga till dig Johanna att den verklighet "senseuella konsulten" beskriver, den har jag aldrig stött på. Livet som prostituerad får man betala för i år efteråt med ett stört sexliv och identitetsproblem. Hon beskriver torskar som är skittrevliga och jag vet inte vad hon fått dom ifrån. Och även om vissa säkert är trevliga i vanliga fall är dom inte det mot mig. Jag vill ärligt talat bara spy när jag hör henne snacka om hur bra allt är.

johanna sa...

Anonym:
Min bild är att det är fler prostituerade som har en verklighet som stämmer överens med din, än med SQK:s, men det gör ju inte att hennes verklighet är mindre sann...vilket gör att det kanske inte är så enkelt som att sexköpare konsekvent alltid ser ner på sexsäljare.

Jag anser dock att lagar ska utformas efter de utsatta, innebär sexköpslagen en förbättring för de som tar skada av prostitutionen så är det är bra lag. Vad anser du om sexköpslagen? Hur tror du lagarna borde utformas?