måndag, december 04, 2006

Vettiga kvinnor om prostitution

Vettiga kvinnor som jag gillar skriver om prostitution. De skriver som jag alltid har tänkt, och en kort stund så känns det lockande lätt att falla tillbaka i dessa trygga politiskt korrekta åsikter grundade på att sexköparen måste se det som att han har rätt att köpa en kvinnokropp, att kvinnan är till salu, och kategoriskt vidhålla att ”män som köper sex ser kvinnan som en vara. Punkt.” Jag älskar att tycka och debattera, men jag är lite rädd också för att få debattvana principfasta människor mot mig och känna att jag inte kan försvara mina åsikter.

Men såhär på skrivande form gillar jag ändå alla debatter, här kan jag ta den tid jag behöver för att tänka igenom mina ord, och till och med söka mer fakta om jag skulle vilja, innan jag uttalar mig…

Katrine Kielos skrev om Petra Östergrens bok i Expressen för en månad sen ”Att mannen för att vara man måste köpa en kvinnokropp mot betalning i någon valuta (social trygghet, en fyra gin och tonic, tolv långskaftade rosor) är regel, inte undantag.” Jag tycker verkligen att den här analysen stämmer, och jag är trött och förbannad på den bild av kvinnan som målas upp. Men frågan är om prostitution måste vara en följd av den här kvinnosynen. Att mannen måste köpa sin kvinnokropp för att vara man, och den maktstruktur som ligger till grund av (och kanske även följer av) den här bilden är ju onekligen inget som passar in i ett jämställt samhälle, men skulle inte prostitution finnas även i ett jämställt samhälle utan könsmaktsstrukturer?

Kanske att prostitution inte måste vara fel, bara för att det är fel att många män ser det som att de kan/bör/måste köpa sig sex? (En del av det problemet måste väl vara att kvinnan fortfarande inte helt och fullt anses ha ett lika starkt sexuellt behov som mannen?) Precis som det inte måste vara fel att köpa en drink till någon på krogen för att inleda ett samtal man hoppas leda till sex.

Kielos skriver också ”Att en individuell kvinna som i Östergrens exempel fritt väljer mellan prostitution och att slita ut sig i långvården rättfärdigar inte existensen av vare sig sexköp eller omänskliga arbetsvillkor i offentlig sektor.” Självklart inte. Men i ett samhälle där ingen kände sig tvingad att bara välja mellan jobb de tar skada av, skulle det inte kunna vara okej att välja att arbeta som prostituerad?

Linna Johansson skriver dagen efter i samma tidning om samma bok. Hon skriver mycket som är klokt och tänkvärt. Jag har fortfarande inte läst Östergrens bok, men enligt Johansson så är det ”kvinnorörelsen den här boken handlar om. Det är den hororna i boken kastar sig över fullkomligt oemotsagda, det är den som tagit gatan ifrån dem och så vidare.” Jag skulle vilja läsa boken och se hur jag uppfattar den själv. Kanske upplever många prostituerade att det är radikalfeministerna som skapar horstigmat. Men jag tror ändå inte att det framför allt är den feministiska kampen som skapar stigman, utan rädslan för det som upplevs som främmande och ovant, och den kvinnosyn Kielos lyfte fram. ”Kvinnans kropp måste köpas”, och det problemet går alltför lätt att projicera på prostitution som fenomen, men det finns kanske inte en så tydlig koppling som det först kan tyckas?

Att kvinnlig prostitution finns i den omfattning den gör i dag kan säkert vara en konsekvens av dessa strukturer. Och jag tror visserligen att man genom att tvingande ändra konsekvenser kan få bort orsaken så småningom. Liksom jag när jag gick teaterskola och enligt Stanislavskijs metoder gick omkring med tydliga överdriva rörelser för att hitta en roll, och efter en stund gjorde det, så kan man genom att styra om ytan ändra saker som ligger djupare. En delad föräldraledighet tror jag skulle påverka synen att det är kvinnans huvudansvar att ta hand om barnen, och att barn utgör ett hot för arbetsgivare enbart vid anställning av en kvinna. Höj sjuksyrrors och förskolelärares löner och dessa yrken kommer så småningom att få den status de borde besitta.

Men utifrån det resonemanget så borde det ändå bara vara den prostitution som verkligen är ett uttryck av sned maktfördelning i samhället som skulle förbjudas. Få bort de torskar som anser att kvinnan är till salu (till skillnad från dem som tacksamt betalar för en tjänst likt de som betalar för att få fotmassage). SensuellQKonsult beskriver Finlands lagar kring prostitution här. Kanske är de ett vettigt alternativ?


Andra bloggar om:

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra skrivet! Om horstigmat undrar jag om det inte helt enkelt har religiösa gamla konservativa rötter. I vår del av världen är det många ur-moraler som härstammar från mellanöstern, där både judendom, kristendom och islam bergsatte monogami och att framför allt den av naturen smutsiga kvinnan (att mycket rening krävs för att hålla henne någorlunda ren märks bl.a. i 3:e Mosebok ) ska hålla sig så ren som bara möjligt för hennes ende man. Att ha flera på varandra följande sexuella förhållanden, kanske till och med korta och "lösa", fördöms här tidigt. Sexualitet är smutsigt och kvinnan är smutsig/oren. Att sedan ta betalt (nåt som i sig också ansetts vara något ganska fult) för att ägna sig åt av Gud ej välsignat smutsigt samliv skapar en riktigt ond soppa av synd. Därav horstigmat, kanske...