tisdag, december 26, 2006

Tillbaka i Kambodja...

Bakom motodoppen på väg in till Phnom Penh från flygplatsen fick lukten av Kambodja mig att känna mig väldigt lycklig, även om den mest bestod av lukten av sopor och prahoc (jäst fisksås som de använder i den mesta matlagningen här). Det är fantastiskt att vara tillbaka!

Det var också fantastiskt att flyga sista biten. Att befinna sig i Phnom Penh utan att ha suttit och svettats flera timmar bland gangstrarna i gränsstaden Poipet och slagit huvudet i busstaket på vägen som består av mer hål än väg mellan Poipet och Siem Reap känns litegrann som fusk, som att vi har teleporterat oss hit. Jag rekommenderar verkligen lågprisbolaget Air Asia till de som behöver flyga lokalt i Sydostasien.

Ett flygbolag jag inte rekommenderar är Aeroflot. Planet mellan Moskva och Bangkok kändes mer som ett plan att frakta militär eller fångar i än ett turistplan. Matportionerna var en tredjedel så stora som vanliga flygmatsportioner. Lite tråkigt blev det också utan film och med en mycket svag lampa som enda belysning för sin bok när de släckte i planet. När vi landat skakade hela taket. Jag tror nog att det är säkert att flyga med Aeroflot, men komfortabelt är det inte...

Mitt ordförråd i khmer kommer snabbt tillbaka nu när jag hör och använder språket hela tiden. Vi har i dag letat upp en lärare som ger privatlektioner, rapport om eventuella framsteg kommer.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, resedagbok!
God jul n' stuff! :D

Anonym sa...

God jul!

Hoppas Kambodja är superfint!

Jag har dragit på mig en dunderförkylning och därför segat lite med uppsatsen, men eventuellt kommer ett mejl ikväll... :)

KRAM!

Anonym sa...

förlåt att jag inte hann ses innan jag for söderut! är hemma igen, men då är du ju inte det. darn!

men du, aeroflot! har ingen varnat dig? när jag reste för LSU hade vi som enda krav "INTE aeroflot!!!". dem är galna! säg inte att ni åker hem med dem åsså, för då får jag magsår! ;)


GOTT NYTT ÅR om vi inte hörs på ett par dagar! när du är hemma måste vi dock ses!!!! saknar dej!

puss puss älskar dig!

David sa...

Ähh, Aeroflot är ju skitbilliga! Det kan ju iofs kännas lite som att åka en sån där minibuss som plockar upp folk längs vägen. Från Kuala Lumpur tog de en liten plötslig avstickare till Singapore, och sen en till Dubai innan Moskva. På väg ner Singapore gick ett larm på, som sen stängdes av. Säkerhetsvideon snabbspolades på vissa ställen. Då och då började dne extremt ryskbrytande flygvärdinnan på ett meddelande, men verkade sen ångra sig då meddelandet plötsligt bröts. Sura miner och inga kalas precis... Men de är billiga (2200 kr KLA - ARL!), och kommer fram! Har flugit med dem i alla fall 3 ggr...

David sa...

Kul att du är framme välbehållen! Ha så kul!!

johanna sa...

Vi betalade 7000 kr, men det ar val for att vi aker mitt under hogsasongen. De andra flygbolagen tog minst 9500 kr ARL-BKK nar vi bokade biljett i juli.

M, oroa dig inte! Efter vad jag har hort sa ar det bara pa inrikesflyg som aeroflot toppar ligan i att ha flest olyckor.

Jag ar i Kambodja fem veckor, mest pa semester, men ska lara mig lasa lite khmer ocksa ar tanken. Pa mandag satter vi igang. Jag ser fram emot det, men tror det blir valdigt svart. Alla bokstaver ser likadana ut for mig...

Anonym sa...

Många grattiskramar på fölsedan!!
/Stina