Visar inlägg med etikett Mänskliga Rättigheter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Mänskliga Rättigheter. Visa alla inlägg

torsdag, november 04, 2010

Test: Hur skulle du rösta valet?

På söndag är det val i Burma, testa dig själv här hur du skulle rösta.

(Eller gå direkt hit och protestera med ett enda klick på en knapp.)


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

torsdag, september 30, 2010

Statare importeras till Sverige

Man tänker att det skulle vara helt obefogat att intressera sig för att rättvisemärka produkter från Europa, och särskilt inte från Sverige, vi har ju kollektivavtal och arbetsmiljö- och arbetstidslagar. Men läs det här. Det är inte bara i bärbranschen som man låter utländsk arbetskraft slita under dåliga förhållanden... Saxat ur artikeln:

I dagens lantbruk är nästan 100 procent av alla säsongs- och skördearbetare hitresta från andra länder. På fackförbundet Kommunal i Skåne anser man att den här yrkesgruppen är de nya statarna.

– Det liknar statarsystemet eftersom de lever på samma premisser. Det är samma dåliga boende och samma sätt som arbetsgivaren trycker ner dem på, kräver man lön så är man inte intressant som arbetstagare. Man har inga rättigheter utan bara skyldigheter, säger Ulf Hansson, Kommunal ombudsman i östra Skåne.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

torsdag, september 09, 2010

Mer stöd till Burmas demokratikämpar

Som vanligt länkar jag till ett färdigskrivet brev där det bara är att fylla i sitt namn.

Om Månadens Aktion september:

Val i Sverige - val i Burma

Under hösten kommer val att hållas i både Sverige och Burma. Kontrasten kan nog inte vara större mellan ett korekt och ett manipulerat val. I Sverige håller vi val vart fjärde år och då får varje medborgare som fyllt 18 år på valdagen rösta. Vem som helst kan bilda ett politiskt parti, torgföra i princip vilka åsikter som helst och ställa upp i valet. Vi är garanterade de tre grundläggande friheterna: yttrandefrihet, föreningsfrihet, mötesfrihet.

Burmas vallagar begränsar kraftigt de demokratiska partiernas möjligheter att få ut sitt budskap. Kritik av militärens färdplan mot demokrati kan bestraffas med upp till 20 års fängelse. En särskild valkommission avgör vilka politiska möten som får hållas. Man får endast sprida av myndigheterna godkända flygblad. Budskapen i tidningar, radio och teve kontrolleras helt av militären. Lokala valkommissioner kan godtyckligt avbryta valet med hänvisning till ”bristande säkerhet”.

Ta dig några sekunders tid att skriva under här alltså.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

lördag, augusti 14, 2010

30 sekunders aktivism

Snart är det val i Burman. Fyll i ditt namn och skicka ett brev (färdigskrivet) till ASEAN-ländernas utrikesministrar och uppmana dem att pressa Burmas regering att släppa alla politiska fångar och se till att alla människor i Burma har yttrandefrihet och mötesfrihet.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

lördag, juni 12, 2010

Barnets bästa främst

Här finns ett väldigt bra upprop att skriva under så att barn ska ha möjlighet att söka asyl i ett andra EU-land om det första inte kunde erbjuda:
• varm och trygg bostad
• säker skolgång
• hälso- och sjukvård
• mat och ekonomisk trygghet
• skydd från våld och övergrepp
• skydd från godtyckligt frihetsberövande
• rätten att söka asyl
• rätten till en rättssäker asylprocess
• rätten att komma till tals
• och barnets bästa i övrigt

onsdag, februari 24, 2010

Stöd bananarbetarna!

På den här sidan kan man mycket enkelt fylla i sitt namn och skicka ett vädjandebrev om att Doles bananarbetare på Filippinerna ska kunna engagera sig fackligt utan att få sparken.

(Jag pluggar... Ska uppdatera. Snart.)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

lördag, februari 20, 2010

Vi behöver en skolrevolution!

Ann-Sofie Ohlander och Ebba Witt Brattström har undersökt läroböcker i historia. Förfärande slutsatser. Tyvärr kanske inte så förvånande. Och om jag ska försöka vara lite mer positiv: bra att det äntligen uppmärksammas. Jag hoppas verkligen att detta följs upp och att det sker en snabb genomgång och förbättring av skolundervisnings-material.

(Jag ska komma med en uppdatering om var jag är och hur jag mår och sådant snart.)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

måndag, augusti 31, 2009

Under Sveriges ordförandeskap i EU från 1 juli 2009 kräver Amnesty att Sverige som ordförandeland agerar kraftfullt mot torty.

Läs mer och skriv under ett vädjandebrev till Fredrik Reinfeldt här.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

lördag, juli 18, 2009

Fattiga familjer tvångsvräkta igen

Under torsdagen och fredagen tvångsförflyttades fattiga familjer från sina hem i området Group 78 i Phnom Penh. Amnesty har utfärdat en blixtaktion för att försöka förmå de kambodjanska myndigheterna att hjälpa de som har vräkts och att införa ett moratorium på massvräkningar tills de har en fungerande lag som överensstämmer med internationella överenskommelser.

Skicka gärna och snarast (senast 28 augusti) ett vädjande! Använd gärna mitt färdigskrivna:

Dear Governor/Minister,

A matter of grave concern has come to my notice via Amnesty International. The low-income families living in the area known as Group 78 in Phnom Penh where forcibly evicted on 16 and 17 July after three years of government harassment and intimidation. The compensation packages given to the families where deemed unfair and inadequate by the community.

I condemn you for this eviction and urge you to ensure that those evicted have access to affordable alternative housing and basic services, including clean water, an adequate sanitation and sewage system, and access to local health care

I further call on you to immediately end and protect the Cambodian population from forced evictions.

I finally call on you to introduce a moratorium on all mass evictions until Cambodia has a framework of laws and policies that comply with international human rights law.

Forced evictions were recognized by the UN Commission on Human Rights to be a gross violation of a range of human rights including the right to adequate housing, which is protected in Article 11 of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (ICESCR). As a state party to the ICESCR and other international treaties, Cambodia has an obligation to stop forced evictions and to protect people from forced evictions.

Respectfully and sincerely,



Namn, adress


Skicka vädjanden till:
Kep Chuktema
Governor
Phnom Penh Municipality
#69 Blvd. Preah Monivong
Phnom Penh
Cambodia
Fax: + 855 23 426101
Email: phnompenh@phnompenh.gov.kh
Salutation: Dear Governor

Sar Kheng
Deputy Prime Minister and Minister of Interior
# 75 Norodom Blvd.
Khan Chamkarmon
Phnom Penh, Cambodia
Fax: +855 23 212708
Email: info@interior.gov.kh
Salutation: Dear Minister

Skicka en kopia till:
The Royal Embassy of Cambodia
64 Brondesbury Park
Willesden Green
London NW6 7AT
Fax. 020-8451 7594


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

fredag, juni 26, 2009

Borei Keila-invånarna vräkta!

Torsdag den 18 juni tvångsförflyttades 20 familjer från Borei Keila, och tre dagar senare vräktes ytterligare 11 familjer. Skicka gärna ett uppdaterat vädjandebrev:

Dear Governor/Minister,

I would like to draw your attention to the plight of the former inhabitants of Borei Keila in Phnom Penh who have been evicted from their homes.

I condemn the eviction of 20 families living with HIV and AIDS 18 June to a grossly inadequat resettlement with no clean water, no sanitation, no electricity, no health services and inadequate housing.

I am also concerned that 11 other families were evicted on 21 June without guaranteed adequate alternative housing of tenure at Borei Keila.

I urgently call on the authorities to immediately provide humanitarian assistance to the families and improve basic services at Tuol Sambo, such as clean water, an adequate sanitation and sewage system, and access to local health care.

Forced evictions were recognized by the UN Commission on Human Rights to be a gross violation of a range of human rights including the right to adequate housing, which is protected in Article 11 of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (ICESCR). As a state party to the ICESCR and other international treaties, Cambodia has an obligation to stop forced evictions and to protect people from forced evictions.

Respectfully and sincerely,

Namn, adress


Skicka vädjanden till:


Kep Chuktema
Governor
Phnom Penh Municipality
#69 Blvd. Preah Monivong
Phnom Penh
Cambodia
Fax: + 855 23 426101
Email: phnompenh@phnompenh.gov.kh
Salutation: Dear Governor


Mom Bunheng
Minister of Health
Ministry of Health
No 151-153 Kampuchea Krom Blvd.
Phnom Penh
Cambodia
Fax: + 855 23 426841
Email: webmaster@moh.gov.kh
Salutation: Dear Minister

Skicka kopior till:

Lok Chumteav Bun Rany Hun Sen
President, Cambodian Red Cross
#17, Street Cambodian Red Cross (street 180)
Phnom Penh
Cambodia
Email: info@redcross.org.kh
Salutation: Dear Lok Chumteav

The Royal Embassy of Cambodia
64 Brondesbury Park
Willesden Green
London NW6 7AT
Fax. 020-8451 7594


Skicka vädjandet snarast! Kontrollera med Amnesty om ni skickar efter den 11 augusti.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

söndag, juni 14, 2009

Borei Keila-borna blir tvångsvräkta inom de närmaste dagarna (eller timmarna)

Nu måste jag be er alla att skicka vädjanden igen!

De lokala myndigheterna har låtit meddela att de sista familjerna som bor kvar i området Borei Keila i Phnom Penh ska tvångsförflyttas till ett område 2 mil från staden de närmaste dagarna. Minst en familjemedlem i 32 av familjerna är i behov av bromsmediciner för hiv eller behandling av aidsrelaterade sjukdomar. I området de ska flyttas till finns inga försörjningsmöjligheter och ingen tillgång till sjukvård eller möjlighet att ta sig till kliniker i andra områden. De hiv/aids-drabbade familjerna kommer att få flytta in i små hus av grön plåt som i området kallas för "aidsbyn". Familjerna är mycket fattiga och riskerar nu att bli än mer stigmatiserade och diskriminerade. De små husen saknar rent vatten, toaletter och elektricitet. De är byggda tätt in på varandra och är därför mycket dåligt ventilerade.

Tvångsvräkningar är ett stort problem i Kambodja. Förra året fick Amnesty rapporter om 27 tvångsvräkningar vilket drabbade ca 23000 personer. 150 000 kambodjaner riskerar tvångsvräkning i nuläget, varav 70 000 i huvudstaden Phnom Penh.

Jag har skrivit ett vädjande som vanligt. Klipp och klistra och sätt in ert namn och skicka till adresserna längst ner i det här inlägget.

Dear Governor/Minister,

I feel deeply concerned that 32 families living with HIV and AIDS at Borei Keila, Phnom Penh, are at imminent risk of forced eviction to a resettlement site, with no clean water, sanitation, electricity or health services.

I urgently call on you to:

* protect he 32 families from forced eviction, and to clarify reports that some of the families are considered eligible for flats in the new buildings which are being constructed as part of the 2003 land-share agreement.

* guarantee adequate alternative housing with security of tenure for those determined to be ineligible, including access to health services for continuation of anti-retroviral treatment and treatment for HIV and AIDS related illnesses or opportunistic infections.

* ensure that the families are not discriminated against because of their health status, either in the assessment process for eligibility for housing at Borei Keila, or provision of alternative adequate housing.

I finally call on the government to end all forced evictions as a matter of urgency!

Forced evictions were recognized by the UN Commission on Human Rights to be a gross violation of a range of human rights including the right to adequate housing, which is protected in Article 11 of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (ICESCR). As a state party to the ICESCR and other international treaties, Cambodia has an obligation to stop forced evictions and to protect people from forced evictions.

Respectfully and sincerely

Namn, Adress


Skicka vädjanden till:

Kep Chuktema
Governor
Phnom Penh Municipality
#69 Blvd. Preah Monivong
Phnom Penh
Cambodia
Fax: + 855 23 426101
Email: phnompenh@phnompenh.gov.kh
Salutation: Dear Governor

Mom Bunheng
Minister of Health
Ministry of Health
No 151-153 Kampuchea Krom Blvd.
Phnom Penh
Cambodia
Fax: + 855 23 426841
Email: webmaster@moh.gov.kh
Salutation: Dear Minister

Skicka kopior till:

Lok Chumteav Bun Rany Hun Sen
President, Cambodian Red Cross
#17, Street Cambodian Red Cross (street 180)
Phnom Penh
Cambodia
Email: info@redcross.org.kh
Salutation: Dear Lok Chumteav

The Royal Embassy of Cambodia
64 Brondesbury Park
Willesden Green
London NW6 7AT
Fax. 020-8451 7594

Skicka vädjandet snarast! Kontrollera med Amnesty om ni skickar efter 23 juli.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

torsdag, maj 28, 2009

Hur ofta dör en kvinna i samband med graviditet och förlossning?

Svar finns här.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

söndag, maj 03, 2009

Viktigt - brådskande!

De boende i "group 78", ett område i Phnom Penh är hotade av tvångsvräkning. Den 23 april fick de ett meddelande daterat den 20 april att de hade 15 dagar på sig att flytta.

Skicka vädjandebrev till Phnom Penhs guvernör Kep Chuktema och vice premiärminister och inrikesminister Sar Kheng. Här finns mer information och instruktioner för utformande av brevet (observera att faxnummer och mailadresserna på den sidan inte fungerar, använd de nedan). Eller klipp och klistra ur mitt färdigskrivna brev:

Dear Governor/Minister

It has come to my knowledge that the Group 78 residents are at risk of forced eviction in the very near future. I am very concerned that they will be evicted to an inadequate resettlement, with no clean water, sanitation and sewage services, and with no access to health care.

I urge you to protect Group 78 from forced eviction and to engage in genuine consultation with the community, including on adequate alternative housing with security of tenure and compensation should an eviction be necessary.

I finally call on the government to end all forced evictions as a matter of urgency!

Forced evictions were recognized by the UN Commission on Human Rights to be a gross violation of a range of human rights including the right to adequate housing, which is protected in Article 11 of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (ICESCR). As a state party to the ICESCR and other international treaties, Cambodia has an obligation to stop forced evictions and to protect people from forced evictions.

Namn, Adress


Skicka vädjanden till

Kep Chuktema
Governor
Phnom Penh Municipality
# 69 Blvd. Preah Monivong
Phnom Penh
Cambodia
Salutation: Dear Governor

Sar Kheng
Deputy Prime Minister and Minister of Interior
Ministry of Interior
# 75 Norodom Blvd.
Khan Chamkarmon
Phnom Penh
Cambodia
Salutation: Dear Minister

Det här faxnumret ska fungera: + 855 23 725626
Och den här e-mailadressen: gdlmup-mlmupc@camnet.com.kh


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

onsdag, april 08, 2009

Chokladslaveriet

Jag fick just ett mail från SwedWatch. 2006 publicerade de en rapport där det framkom att barnarbete, tvångsarbete och hälsovådlig användning av bekämpningsmedel förekom på kakaoplantage i Ghana och Elfenbenskusten. Nestlé och Cloetta-Fazer utför fortfarande inga kontroller av arbetförhållandena på odlingarna. Kraft Foods köper en viss mängd Rainforest Alliance-certifierad kakao, men kontrollerar inte de flesta odlingar. (Jag trodde i och för sig att det enda som krävdes för att bli certifierad av Rainforest Alliance var att man gav pengar till något regnskogsprojekt, och att arbetsförhållande kunde vara precis hur som helst. Men jag har kanske fel...)

Jag var på ett föredrag för ett tag sedan där Nestlé var med. De pratade en massa om alla fina Rainforest Alliance-märkta produkter de har och viktigt det var med situation för arbetarna och allt möjligt. När jag frågade dem om den kritik de har fått på senare år för kakaoodlingarna så fick jag inget svar på frågan utan en lång harang om hur synd det var om dem för att alla hackade extra mycket på dem sedan bröstmjölksersättningsskandalen för över 30 år sedan (stämmer inte riktigt, enligt Vårdförbundet så upphävdes den första internationella bojkotten mot Nestlé 1984, men sen följde de inte sina åtaganden så bojkotten togs upp igen 1988 och i alla fall så sent som 2007 var Vårdförbundet fortfarande ansluten till en internationell bojkott mot Nestlé på grund av att de inte följer den av WHO antagna barnmatskoden. Men Nestlé uppger i alla fall på sin hemsida nestlebaby att amning är bäst...) och andra företag kanske inte heller skötte sig perfekt alltid, men Nestlé och Shell som en gång för länge länge sedan agerat dåligt får nu hela tiden kritik för minsta lilla. Minst en kvart höll hon på med sin harang och lät nästan gråtfärdigt arg, och när jag några gånger försökte avbryta för att påpeka att jag inte pratat om bröstmjölksersättning och att jag gärna skulle vilja ha svar på frågan så hann jag inte längre än till "men..." förrän hon högg till med "Nej! Låt mig prata färdigt!", och det var ju ett smart drag för när hon hade pratat färdigt var jag otroligt trött och ville bara hem och sova.

Jag försökte en gång till lite senare och då var det en man från Nestlé som svarade att det var väldigt märkligt att de fick kritik för kakaoodlingar eftersom de inte har några odlingar utan köper allt från andra. Som om ett av världens största livsmedelsföretag inte på något sätt påverkar hur de lokala odlarna tar hand om sina arbetare... Men det var ju så uppenbart idiotiskt sagt så jag fick medhåll när jag fnös åt hans svar från hans egna kollegor till och med. Men sen lyckades de ändå slippa ifrån ett ordentligt svar. Klockan var elva på kvällen och jag ville verkligen bara hem och sova.

Men i alla fall. Kontentan är att det fortfarande finns mycket stor anledning att köpa rättvisemärkt choklad. Tur att det börjar finnas så många sorter i dag, och fler lär väl dyka upp!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

---------------------------------------

Googlade lite på Rainforest Alliance, de hade visst lite högre krav än så. Men de har fått mycket kritik för att ställa alldeles för låga krav. Hittade en rätt bra DN-artikel om olika märken. Personligen köper jag hem i stort sett bara rättvisemärkt kaffe och te och rättvisemärkta bananer. Och oftast rättvisemärkt choklad. Fast jag köper Zoegas rättvise- och kravmärkta kaffe (som är Nestlé), Löfbergs Lila är ju så äckligt. Men jag tänker att det är bra att köpa den produkt de faktiskt har rättvisemärkt, det visar ju att det finns en efterfrågan.

fredag, januari 16, 2009

Enstatslösning?

Rebecka Bohlin skrev den 13 januari på Arbetarens ledarsida en läsvärd artikel där hon bland annat skrev att:

Vem tycker, egentligen, att det är förenligt med demokrati och jämlikhet att en viss etnisk folkgrupp har fullständig oinskränkt invandringsrätt till ett land, medan en annan etnisk grupp är lika utesluten från den? Per Gahrton tar i sin högintressanta bok Palestinas frihetskamp ett konkret exempel. Han själv, född i ett formalkristet svenskt hem, har enligt israelisk lag rätt att bli israelisk medborgare på grund av att hans mormorsmor var judinna. Jämför detta med att en palestinsk flykting, född i Haifa men fördriven därifrån 1948 (750 000 palestinier fördrevs i samband med Israels bildande), enligt samma lag är utestängd för evigt.
och, "eftersom det inte finns något sammanhängande landområde att bygga en palestinsk stat på":

Detta aktualiserar det alternativa, mindre kända, FN-förslaget från 1947: Att skapa en enda stat där judar och palestinier tillerkänns samma status och med en konstitution som garanterar alla minoriteter lika rättigheter, med en enda nationalitet för alla, oavsett etnisk eller religiös tillhörighet – judar såväl som palestinier. Det finns många argument som talar för en sådan lösning, om den växer fram inifrån och når ett brett stöd bland både israeler och palestinier. Allt fler palestinier har den senaste tiden uttalat sitt stöd för en sådan modell.
Arbetaren publicerade även en intressant intervju med FN:s speciella rapportör för de ockuperade områdena Richard Falk.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

fredag, december 05, 2008

Påverka utan ansträngning

Här finns ett vädjandebrev rörande tvångsvräkningar i Kambodja i allmänhet, det tar "ett klick på länken + den tid det tar för dig att skriva ditt namn och din hemort + ett klick till" - lång tid att vara med och påverka.

Min första dag som vikarie gick fint, det blev som en i sista minuten-inhoppad svensklärare för sjundeklassare. De var redan i full gång med att skriva noveller så jag höll mest koll på att de verkligen jobbade och inte surfade. Inga problem alltså, men jag var ändå otroligt sömning när dagen var slut.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

söndag, november 23, 2008

Välbehövlig vinterenergi

Har just promenerat runt Årstaviken och mina kinder och lår är härligt vinterröda och kalla (röda lår är kanske inte riktigt lika härligt som röda kinder, det får bli långkalsonger på min nästa vinterpromenad). Jag önskar att det fina vintervädret kunde hålla i sig vintern ut (till och med sista februari alltså) eller åtminstone till första advent. Men det ska visst bli mycket varmare mot slutet av nästa vecka verkar det som.

Jag har känt mig lite trött och håglös och less på sistone, men i fredags fick häva ur mig håglösheten i ord för en av mina bästa vänner som alltid ger mig bra energi bara genom sin blotta närvaro (trots att hon verkligen inte var full av energi och på topphumör). Och sen snöade tråkiga blöt-tunga höstnovember bort och nu känner jag mig plötsligt mycket mer fulltankad än för några dagar sedan. Och snart är det fullt av adventer och julkalender och ljus och lussebullar och glögg så det blir konstant påfyllning av bränsletanken ett tag. Fint det.

Glöm inte blixtaktionen nedan snälla. Det finns som sagt var mailadresser så det går att bara kopiera och klippa in mitt färdigskrivna brev i ett mail. Upptäckte alldeles nyss att Veckans Vädjande är det här fallet så i alla fall i dag går det att mycket enkelt bara skriva in namn och hemort och trycka på "skicka". Men skicka gärna egna mail också. Och snigelbrev om ni pallar.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

lördag, november 22, 2008

Beväpnade styrkor brände ner fattiga bybors hem.

Omkring 300 familjer tvångsvräktes från sina hem i Ta Ken, i Kampotprovinsen, den 17 - 18 november. Vräkningen utfördes av en styrka bestående av cirka 100 soldater, poliser och anställda från Forestry Administration beväpnade med AK47:or och handeldvapen. De brände ned 300 hus i byn och lämnade byborna hemlösa.

Mer information här.

Skicka vädjanden till Kambodjas ministrar, adresser (det finns även mailadresser) och instruktioner finns här.


Använd gärna mitt färdigskrivna brev:

Dear Minister,


It has come to my knowledge that 300 poor families from Anlong Krom village was forcibly evicted on the 17-18 November. I am very concerned at the eviction and the destruction of their homes, and urge You to immediately provide emergency relief, including adequate shelter, food, clean water and medical assistance.


I further call on You to proceed with concrete steps to ensure they receive adequate reparation, including adequate alternative accommodation and compensation, and urge You to undertake a full, effective and independent inquiry into the legality of the forced eviction and the violence by members of the mixed force, following which those responsible should be brought to justice.


I finally call on the authorities to end all forced evictions and declare and enforce a moratorium for all mass evictions until legislative and policy measures are in place to ensure that evictions are conducted only in full compliance with international human rights laws and standards.


As a party to the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (ICESCR) and other international human rights treaties which prohibit forced eviction and related human rights violations, including the International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR), Cambodia has an obligation to stop forced evictions and to protect the population from forced evictions.


Respectfully and sincerely,

(Namn, adress)


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

torsdag, november 06, 2008

Månadens aktion...

...på Amnestys hemsida är i november ett fall i Kambodja. Två män sitter fängslade för mordet på en fackföreningsledare trots att de båda har starka alibin. Klicka här och skriv på ett vädjandebrev som kommer att skickas till Kambodjas premiärminister Hun Sen, det tar mindre än en minut!


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

måndag, april 14, 2008

Sverige tvångsavvisar mot FN:s rekommendationer!

Migrationsverket bedömmer att det inte alls är någon risk att Jamil Burhan (som jag skrev om i februari) kommer att torteras om han utvisas till Eritrea, trots att FN:s flyktingorgan UNHCR och Amnesty menar att det är en felaktig bedömning. Enligt Burhans juridiska ombud är hans resedokument från eritreanska ambassaden nu klara. Han riskerar att utvisas inom de närmaste dagarna.

Amnesty vädjar nu till den svenska myndigheterna att följa FN:s rekommendationer att inte tvångsavvisa någon asylsökande till Eritrea.

Skicka ett brev till migrationsminister Tobias Billström och länspolismästare Carin Götblad och begär att avvisningen av Jamil Burhan ska stoppas!

Jag har lagt in ett färdigskrivet brev som kommentar till det här inlägget. Klipp, klistra, sätt dit ditt namn och skicka till Carin Götblad på polismyndigheten och Tobias Billström på justitiedepartementet. Adresser finns här.


Andra bloggar om: , , , ,