Visar inlägg med etikett feminism. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett feminism. Visa alla inlägg

onsdag, november 10, 2010

Vad driver attraktiva unga män till att köpa sex?

Hanne Kjöller skriver i dag i DN:s ledare om unga sexköpare i Kambodja.

Saxat ur artikeln:

I stället för att psykologisera kvinnorna i prostitutionen tycker jag det är mer intressant att psykologisera män som inte lider av sexnöd men som ändå väljer prostituerade. Vilket mervärde erbjuder dessa lydiga och undergivna kvinnor männen med breda tatuerade bringor, kamouflagefärgade shorts, rakade skallar och spända käkar (jo, det var faktiskt så huvuddelen såg ut)? Vad gör männen med dem – är det rätten till sex eller att våldföra sig på någon de är ute efter? Och vad säger i så fall det om männens mentala beskaffenhet och förmåga till empati?


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

lördag, september 18, 2010

Våga vara visionär!

Så här skriver Birger Östberg på sin blogg:

Under fyraprocentsspärren är nämligen varje röst mycket mer värd än över spärren. Vad hade det spelat för roll om vi hade fått 4,2 procent i stället för 4,1 procent? Ingen alls. Den feministiska skrällen hade ändå varit en världsnyhet, och i riksdagen hade en ny regering fått en betryggande majoritet tack var det nya stödpartiet.

Men under spärren är varje decimal på procentskalan oändligt värdefull. Får vi över tre procent så får de etablerade partierna feministisk skrämselhicka, och media ger Feministiskt initiativ en nyckelroll ju närmare valet 2014 vi kommer. Vid 2,5 procent går spärren för partistöd för de kommande åtta åren, något som dramatiskt skulle förbättra våra förutsättningar – efter fem år utan anställda och med valmaterialet instuvat i medlemmars källare och förråd. Om vi får mer än 1 procent av rösterna får vi årets och det kommande valets valsedlar tryckta och distribuerade av myndigheterna, så att vi kan satsa våra få pengar och ideella krafter på opinionsbildning i stället för valsedelstransporter.

Viktigast av allt är valresultatets betydelse för vår tyngd i debatten de kommande fyra åren. En rejäl valframgång jämfört med förra valets 0,7 procent visar att vi är på rätt väg och att media och andra partier gör rätt i att lyssna på vår kritik. Omvänt stärker ett lågt valresultat de röster som på mediernas redaktionsmöten ifrågasätter varför Gudrun Schyman och hennes partivänner alls ska få komma till tals.

Arbetet för ett kraftfullt genombrott för de feministiska insikterna är långsiktigt. Miljöpartiet kom in i riksdagen först vid sitt tredje försök, i valet 1988. På samma sätt kan valet 2014 komma att bli Feministiskt initiativs genombrottsår.

Och det är rösterna i årets val som lägger grunden till den framgången. Det är nu vi bygger den partiorganisation som krävs för att vi i nästa valrörelse ska nå väljare på alla orter i landet med våra argument. Det är nu vi bygger vidare på det förtroendekapital i debatten som vi samlat ihop, sedan 00-talets backlash mot feminismen klingat ut. Det är nu vi lägger grunden för att Gudrun Schyman ska få rätt i sin tro på jämställdhet i Sverige under hennes livstid.

När vi går till vallokalen i morgon ligger det mer i vågskålen än någonsin för landets feminister.

Dessutom skriver han:

I en Sifoundersökning för några veckor sedan svarade hela 46 procent av väljarna att de tycker att det skulle vara bra om Feministiskt initiativ kommer in i riksdagen. Och det har märkts när vi har kampanjat på gator och torg!

Den i särklass vanligaste väljarkommentaren har nämligen varit: ”Jag gillar er verkligen och ni behövs, men jag vågar inte rösta på er.” Vi har svarat att det får vara nog nu med den historiska traditionen att alltid sätta kvinnors rättigheter på väntelistan till förmån för andra värden. Och att om alla som stöder oss också röstar på oss så kommer vi in.

I morgon kommer jag att följa både hjärta och hjärna och rösta på det parti som jobbar för de frågor jag tycker är viktigast.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

onsdag, september 08, 2010

Rösta på FI!

OM DU RÖSTAR PÅ FI SÄGER DU...

JA TILL:
  • Barnkonventionen som lag. Hög tid att sluta kränka barns rättigheter.
  • Individualiserad föräldraförsäkring. Föräldraskap är inte knutet bara till kvinnor.
  • Grön omställning. Klimatfrågan handlar om orättvis resursfördelning.
NEJ TILL:
  • Ett rättssystem som skuldbelägger kvinnor. Ett nej är alltid ett nej.
  • Heteronormen. Familjepolitik bortom kärnfamiljen.
  • Inkvotering av män. Lagstifta om minst 40 procent av vardera kön i bolagsstyrelser.

(Saxat från en intervju med FI som finns att läsa här.)

I samma artikel säger Björn Nilsved som kandiderar för landstinget Region Skåne och Malmö (appropå att FI tar ställning för ett rödgrönt regeringsalternativ):
-Det borgerliga blocket driver i dag en rent antifeministisk politik. Under sin mandatperiod har de sänkt skatterna för rika män och genom att ha en socialminister från KD har de förskjutit många viktiga sociala frågor framför sig

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

lördag, februari 20, 2010

Vi behöver en skolrevolution!

Ann-Sofie Ohlander och Ebba Witt Brattström har undersökt läroböcker i historia. Förfärande slutsatser. Tyvärr kanske inte så förvånande. Och om jag ska försöka vara lite mer positiv: bra att det äntligen uppmärksammas. Jag hoppas verkligen att detta följs upp och att det sker en snabb genomgång och förbättring av skolundervisnings-material.

(Jag ska komma med en uppdatering om var jag är och hur jag mår och sådant snart.)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

torsdag, maj 28, 2009

Hur ofta dör en kvinna i samband med graviditet och förlossning?

Svar finns här.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

onsdag, april 22, 2009

Female condom is the shit!

På expressen.se står det om en ny kondom som sätts in i vaginan i stället för att rullas på penisen. Bland kommentarerna märks en del upprördhet över hur män bara vill slippa ifrån ansvar och bara forskar kring nya preventivmedel som ska användas på kvinnan. "Varför är det aldrig männen som man forskar om hur de skall kunna vara behjälpliga med preventiva syften, är dom för lata att ta på sig en kådis??" är en kommentar, och en annan läsare håller med och tycker att "det är så tröttsamt. Vi trycker i oss onyttiga hormoner, och massa annat bajs som sinkar vårt humör & vår lust. Jag tycker förvisso att det är bra att det här har kommit, men jag tycker att någon form av piller för män borde kommit OCH funnits hos båra apotek för länge sen. Men män verkar gilla att lämna den biten till oss, och gnälla om det blir öonskade barn sen."

För det första så har det efter vad jag hört (från källor på KI,) forskats på p-piller för män i väldigt många år, men män kan göra en kvinna gravid 365 dagar om året och det är 3-500 miljoner spermier per sats som ska oskadliggöras utan att mannen blir permanent steril. Kvinnor kan bli gravida några få dagar i månaden och det rör sig om ett ägg åt gången.

För det andra så görs mycket av forskningen kring preventivmedel för att minska spridningen av HIV, och i många länder där sjukdomen är som mest utbredd har inte jämställdhetsarbetet kommit i närheten av vad det har i Sverige. I ett förhållande där en otrogen man inte alls lyssnar på sin fru när hon ber honom att använda kondom och hon inte kan vägra honom sex utan, så är en kvinnlig kondom som hon kan sätta in själv en fantastisk uppfinning.

För det tredje så har jag hört (samma KI-källa) att kondomer i praktiken inte är så säkra, eftersom par som använder kondom som preventivmedel oftast inte sätter på den förrän mot slutet av ett samlag. Det är ju inte säkert att den här skulle sättas in tidigare, men den kräver i alla fall ingen eregerad penis.

För det fjärde så handlar inte icke-bruket av kondomer bara om "lata män". Jag känner väldigt många kvinnor som är lika obenägna att använda kondom som många män för att de ogillar båda känslan och lukten av dem.

Saxat från femalehealth.com:

FC female condom:

• provides both men and women with an additional choice to prevent unintended pregnancies and protect themselves from STIs, including HIV/AIDS.

• forms a barrier between the penis and the vagina, cervix and external genitalia, thereby providing additional protection.

• is stronger than latex, odourless and causes no allergic reactions and, unlike latex, may be used with both oil and water based lubricants.

• can be inserted up to 8 hours before intercourse so will not interrupt sexual spontaneity; is not dependent on the male erection and does not require immediate withdrawal after ejaculation.

• conducts/retains heat, so sexual intercourse can feel very sensitive and natural.

• is not tight or constricting.

• is the only new prevention technology invented and approved since the advent of the HIV/AIDS epidemic and the sole female initiated protective method currently available.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

söndag, mars 22, 2009

..."den heliga och orörbara bilden av mannen."

Hanna Fridén ifrågasätter manligheten. Läs!

Och mer på samma tema: De som skjuter är män.


Nu har inlägget om kromas halkat ner en bit så jag måste påminna om det... Jag undrar fortfarande om någon vill köpa en kambodjansk sjal.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

onsdag, mars 18, 2009

fredag, april 04, 2008

Skärpt diskrimineringslag!

På alla hjärtans dag la Bara Bröst-arna upp ett mycket tänkvärt blogginlägg om varför Sverige behöver en skärpt diskrimineringlag. Läs! Så mycket bättre sätt att få bukt med problemen med sexualisering av kvinnokroppen än att börja censurera bort "sexistiska" (läs nakna) reklamer...

På namninsamling.se kan man skriva på en lista om man vill att bara bröst ska tillåtas på badhus (bara kvinnobröst alltså, bara mansbröst är redan tillåtna). Plagierat från den sidan: "Att kvinnor tvingas ha bikiniöverdel när de badar på badhus är ett konkret exempel på en situation där kvinnor fortfarande har en rättighet mindre än män och där kvinnan betraktas som ett sexobjekt i en ickesexuell situation. "

torsdag, januari 24, 2008

SEX

(Jag kom inte på någon bra rubrik, och med den här får jag i alla fall fler läsare...)

På debatt diskuterades nyss sexköpslagens vara eller inte vara. Folk skickade in sms för att säga nej eller ja till den. Jag förstår inte hur så många har en åsikt om den innan den har utvärderats. Jag har ingen aning om jag är för eller emot sexköpslagen, eftersom jag inte vet vilka följder den faktiskt har fått. Det blev en ganska intressant diskussion dock, om än lite kort.

Jag vet att jag har haft flera tråkiga inlägg på sistone där jag bara har länkat till annan läsning. Men jag tänker ändå länka igen. Manliga kroppar och kvinnliga psyken är en mycket intressant artikel om hur forskning visar att den manliga kroppen är norm inom sjukvården, vilket har lett till felaktiga operationer, och att diagnoser fortfarande ställs utifrån en föreställning om kvinnor som svagare, mer nervöst lagda människor. Forskningen visar att dessa genusföreställningar framför allt är ofördelaktiga för kvinnor, men det har även lett till sämre vård för män. Läs artikeln!

söndag, januari 20, 2008

Arbetet för kvinnans fulla likställighet med mannen

Frida Perjus skriver mycket bra om att män också har att vinna på ett jämställt samhälle.

Skit i forskningen

Akuhujan har lagt upp ett mycket bra inlägg på sin blogg om Per Ström och hans bok Mansförtryck och kvinnovälde.


Andra bloggar om: , , ,

torsdag, januari 17, 2008

Kvinnans värde villkorat?

Den 15 januari publicerades en läsvärd debattartikel av Louise Persson, Petra Meyer, Susanne Dodillet och Petra Östergren i Expressen.

Det bör dock påpekas att det inte är de själva utan redigeraren som har satt rubriken. Skribenterna anser sig själva vara feminister, och i sin artikel pratar de om kvinnorörelsen och vissa namnkunniga feminister, inte om "feministerna", som om det vore en bestämd homogen grupp.

Att prata om vissa feministers åsikter som "feministernas" åsikt är olyckligt då det minskar möjligheten för folk som inte delar de namnkunniga feministernas åsikter att göra sig hörda i egenskap av just feminist.

Jag har tidigare definierat feminism som en "vilja uppnå jämlikhet mellan könen, att vilja att var och en ska ha möjlighet att vara vem de vill (bort med trånga begränsande könsroller), och att se att det finns strukturer i samhället som verkar för att ge det manliga könet makt över det kvinnliga", och David H definierade feminism i ett mycket läsvärt inlägg som "medvetenhet om att ekonomiska, sociala och politiska orättvisor drabbar kvinnor som grupp, och viljan att förändra detta, dvs skapa ett jämställt samhälle". (I detta inlägg argumenterade han för varför man bör kalla sig feminist och vikten av samarbete och tolerans.)

torsdag, januari 10, 2008

Grammisgalan

Eftersom Johan fick biljetter från jobbet, och hans flickvän inte kunde gå, så var jag på Grammisgalan i kväll.

Festligt. Jag har dock tyvärr inga kändisbråk att rapportera om.

Annika Norlin (Säkert!) blev årets artist och sa i sitt tal att hon hoppades att det nästa år inte skulle finnas någon "årets manliga artist" och "årets kvinnliga artist", utan bara en "årets artist". Fett med cred till henne för de orden. Ja, ni vet ju vad jag tycker...


Andra bloggar om: , , ,

torsdag, januari 03, 2008

Men spelar det någon roll?!

Jag är så trött på att ständigt behöva fylla i vilket kön jag har, jag vill för fan bara köpa en skiva, vad spelar det för roll hur det ser ut mellan mina ben?

Om ett företag frågade efter etnicitet eller religion skulle folk uppröras och anta att det låg diskriminering till grund för dessa irrelevanta frågor, men att man alltid ska redogöra för vilket kön man har är helt i sin ordning. Jag har personligen inga problem med att definiera mig som kvinna men jag är trött på att vi är så fixerade vid kön i vårt samhälle att det frågas efter det när jag ska köpa biljetter, skivor, smycken... (medan det generellt är alldeles för lite genusperspektiv på de flesta områden).

Kön är väl inte relevant att fråga om vid andra tillfällen än då det gäller medicin och sjukdomar och sådant som direkt rör kroppen?

Nu låter jag det automatiskt ifyllda "man" stå kvar i stället för att byta till "kvinna". Bara för att. Bara för att de borde ta bort den frågan. De har ju ändå fått mitt personnummer så det är ju ganska enkelt att ta reda på mitt kön och en mängd andra uppgifter också om de skulle vilja...


Andra bloggar om: ,

onsdag, december 12, 2007

Vem gynnas av att nakna kvinnor bannlyses?

Gudrun Schyman tycker att det är "unket" att Nobelfestens efterfest bjöd på strippshow. Jag undrar vem som gynnas av att kvinnlig nakenhet aldrig ska vara ok.

Det är ett stort problem att det finns en föreställning att kvinnors kroppar och sexualitet är till för männen. Det finns ett stort problem med ett överutnyttjande av den kvinnliga kroppen som ett sexigt objekt i media och reklam. Men att för den skull bestämma att det i alla sammanhang, utom i det privata sovrummet, är fel med nakna och sexiga kvinnor tycker jag inte bara är ologiskt, jag tror dessutom att det är kontraproduktivt. Vilket budskap ger det till unga tjejer som just börjat utforska sin vuxna* sexualitet? Att kvinnlig sexualitet trots allt bör hållas ganska hemlig...?

I kampen mot föreställningen att hennes sexualitet är till för honom, och för att hon ska lära sig våga utforska sin sexualitet för att lära sig vad hon vill och att säga ja och nej, så måste väl det viktiga budskapet vara att hennes sexualitet i första hand alltid är till för henne själv, inte för hennes partner, och definitivt inte för män i allmänhet, och att hon ska leka med och anspela på sin sexualitet på det sätt hon själv njuter och roas av. Men om hon njuter och roas av att vara sexobjekt (vid tillfällen valda av henne själv) för fler än sig själv och hennes sexpartner så ser jag inte hur det kan vara sexistiskt.

Jag tror givetvis att det faktum att det finns så många fler kvinnliga strippor är ett symptom på patriarkism och att en stark manlig efterfrågan av nakna kvinnor styr tillgången, men jag tror inte (och hoppas verkligen inte) att all striptease skulle försvinna i ett helt jämställt samhälle. Jag tror att det även finns en mycket stor kvinnlig efterfrågan på naket. Det är bara ingen efterfrågan som får styra tillgången. Vi har ju inga pengar att betala med eller makt att bestämma med.

Såklart att det hade varit trevligt om Nobelefterfesten hade haft även manliga burlesque-artister, men jag tror att de är svårare att hitta. Jag hoppas att de tittade lite efter alternativ med även män i showen. Mer initiativ till att förändra bilden av vad som är manligt och kvinnligt behövs, allra helst till att förändra bilden av att det mesta går att dela upp i "manligt" eller "kvinnligt" överhuvudtaget. Men att striptease som fenomen skulle vara sexistiskt det fattar jag inte.

På lördag är det Hootchy Kootchy Club på Mosebacke. Mer naket, hurra! Jag är en sucker för naket...

Slutligen ett tips om en rolig krönika om blödningar som utan tvekan är kvinnliga även i det mest jämställda av samhällen, och tips om en intressant artikel som jag nämnde i ett inlägg häromveckan.

* Jag la till "vuxna", eftersom man väl oftast börjar utforska sin sexulitet på något sätt innan man knappt kan gå, men det är ju rätt mycket som förändras i puberteten...


Andra bloggar om: , , , , , ,

torsdag, november 29, 2007

Han i hennes ögon

DN har en mycket läsvärd artikel på Insidan i dag. (Tyvärr har den inte lagts upp på nätet.) Den handlar om fotoutställningen Han i hennes ögon och och bilden av mannen och mansrollen i allmänhet.

Tillägg 12 december: Nu finns artikeln Ett annat sätt att se män på nätet (och har nog gjort det ett tag antar jag). Läs!

lördag, oktober 20, 2007

To whom it may concern - modernisera mera!

I dagens Sportexpressen finns en artikel om fotbollsspelaren Tobias Grahn som sedan två månader spelar i Hertha Berlin. Artikeln handlar om att han och hans flickvän Ibi Stöving blivit kända som "Berlins Beckhams". Artikeln har man valt att illustrera med en bild på en fotbollsspelande Tobias och en stor bild på Ibi i bikini. (Det är bara en lite bit av bilden med på nätupplagan.)

Jag blir så trött och less av sådana här bilder. Många av er som känner mig vet att jag gillar nakenfotografier och utvik, och det är inte nakenheten i sig jag vänder mig mot. Det är sammanhanget. Om en artikel som handlar om att Josefine Öqvist har vikt ut sig publiceras tillsammans med en av utvikningsbilderna så finns det en relevans i valet av bild. Att publicera en artikel om Tobias Grahn och hans flickvän tillsammans med en utvikningsbild på henne tycker jag tydligt sänder konstiga signaler: Han är intressant för att han spelar fotboll, hon är intressant för att hon är en snygg tjej med en snygg kropp.

Det kanske verkar som ett onödigt spenderande av min dyrbara lediga lördagstid att skriva blogginlägg om något man ser i samhället hela tiden, och som de flesta i min blygsamma läsarkrets med största sannolikhet håller med mig om. Men jag skriver inte det här för att jag vill få kommentarer i stil med "jag håller verkligen med!" och "exakt!" för att boosta mitt självförtroende. Jag skriver det här för att några av dem som har ansvar för sportexpressens utformning, eller som i alla fall har möjlighet att framföra sina åsikter och påverka dem som har ansvar för sportexpressens utformning, faktiskt tillhör min blygsamma läsarkrets.

Det här kanske inte är en stor eller en väldigt viktig sak att påverka. Men det är i gengäld en väldigt enkel sak att påverka. Det borde vara en enkel åtgärd för Expressen att stå för en modernare syn på könsroller och förhållanden.

Andra bloggar om: , , ,

tisdag, oktober 09, 2007

För en vettig diskussion...

...kring genus, jämställdhet, patriarkat och könsmakt så är det viktigt att diskussionen rör sanningar och inte myter.

Nu har jag hört vid ett flertal tillfällen att det är en helt felaktig myt - må vara seglivad och vida spridd - att kvinnor inte finns som försökspersoner för nya mediciner i lika hög utsträckning som män. Jag kan dock inte utröna utifrån hexmasters faktaoider om det ändå inte är så att fertila kvinnor inte ingår i studier lika ofta som andra.

Någon som är påläst på området?


Andra bloggar om: ,

söndag, juli 22, 2007

Matematikerns grundläggande genuslära

Ett vanligt förekommande argument i diskussioner kring könsroller som jag har gett mig in i är att feminister som vill arbeta mot stereotypa könsroller vill att alla ska bli exakt likadana.

Det är inte så att jag ser ner på alla som inte kan räkna med avancerade integraler och derivator, men en sådan brist i grundläggande matematik är lite chockerande... Jag förstår uppriktigt talat inte hur man kan få det till att större valfrihet och mindre begränsningar skulle leda till större likriktning.

Här kommer en mycket förenklad förklaring:

Tänk er att det finns två slags karaktärer man kan vara, karaktär A och karaktär B. Tänk er sedan att det finns två slags kön, kön man och kön kvinna. Om det är bestämt att alla kvinnor måste välja karaktär A, och alla män karaktär B, då får vi två slags människor i samhället. Kvinnliga A och manliga B. Om vi i stället arbetar bort de stereotypa genusrollerna och ger alla män och kvinnor full valfrihet så kommer vi att få fyra slags människor i samhället, kvinnliga A, kvinnliga B, manliga A och manliga B. Det vill säga större variation och mindre likriktning.

Jag tror att det finns komvux-kurser i högstadiematte att gå för de som fortfarande tror att stereotypa könsroller ger större variation.


Andra bloggar om: , ,