Visar inlägg med etikett stress. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett stress. Visa alla inlägg

lördag, november 28, 2009

Aningen ur funktion

Usch...jag vet inte om det är förkylnings- (eller influensa-) symptom (=Jag borde verkligen inte träna) eller stressymptom (=Jag borde verkligen träna) som gör att jag mår så konstigt. Stel i nacken, krypningar i fingrarna och ett lätt tryck över bröstet och under öronen...

I morgon ska jag i alla fall vara ledig och baka lussebullar.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

fredag, september 04, 2009

Mindfulnesskurs i höst!

Min moster ska hålla en kurs i mindfulness i höst:


Mindfulnesskurs
Att leva i balans med minskad stress

Söker du mer närvaro i livet? Nu erbjuder vi dig att gå 8-veckorskurser i MBSR - Mindfulness-based Stress Reduction.

Mindfulness handlar om att vara närvarande i nuet och hjälper oss att bli mer medvetna om vårt förhållningssätt till oss själva och vår omgivning. Med enkla övningar kan människor öka sin uppmärksamhet på sina tankar och känslor utan att värdera dem. På så sätt kan bättre balans och acceptans skapas, vilket i sin tur leder till ökad livskvalitet, mer glädje och mindre stress.


Professor Jon Kabat-Zinn var den första att introducera mindfulness i modern västerländsk medicin. Han byggde upp ett program och startade 1979 The Stress Reduction Clinic vid University of Massachusetts Medical Center för att systematiskt lära ut mindfulnessträning, MBSR, till patienter.

Idag har fler än 17.000 personer världen över deltagit i detta och snarlika program och lärt sig att mer effektivt använda sina egna inre resurser och förmågor för att möta vardagslivets stress, smärta och ohälsa.

Nu startar vi 8-veckorskurser i Mindfulness, baserat på MBSR
8 träffar, 2,5 timmar per tillfälle, en gång i veckan, samt en heldagsklass en lördag.


Kursen ger dig konkreta och praktiska verktyg att bl a:

  • finna en balans i ett hektiskt arbets- och/eller privatliv
  • hantera stress
  • förhålla dig till osäkerhet och oro inför framtiden
  • öka känslan av kontroll över ditt liv
  • lära dig meditera

Varje kurstillfälle har ett tema som syftar till att öka insikten och medvetenheten om
mindfulness genom föreläsningar och olika meditations- och yogaövningar. Du förväntas
även mellan kurstillfällena öva hemma på övningar och uppgifter.

Datum: Höstens grupper startar onsdag 21/10 (eftermiddagsgrupp) kl 14.30 – 17.00 samt torsdag 22/10 (kvällsgrupp) kl 18.00 – 20.30.

Pris: Privatpersoner 5.700:- , Egna företagare 5.700:- + moms, Företag 7.700:- + moms

Anmäl dig nu till det obligatoriska introduktionsmötet tisdag 29 september 2009 kl 18.00 – 19.30! Maila din anmälan till anneli@hagalivscenter.com. Du betalar 100:- när du kommer.

Plats: Haga Livscenters vackra lokaler på Järntorget 78 i Gamla Stan

Handledare och kontaktpersoner för kursen är:


Maj Andrén Skog

Professionellt utbildad MBSR/Mindfulnessinstruktör

Certifierad ICF Coach, personalvetare

Tel: 073-426 1199

Mail: maj@coachtree.se


Anneli Blom

Leg Psykolog med vidareutbildning inom mindfulness

Tel: 070-837 9108

Mail: anneli@hagalivscenter.com


Båda har lång erfarenhet av arbete med människor i förändring, såväl individuellt som i grupp.



Läs även andra bloggares åsikter om

fredag, mars 13, 2009

Gör ingenting och känner mig stressad

En veckas förkylning och en vecka utan något schemalagt (tentavecka, men jag har inga tentor förrän i maj) har gjort mig helt ofokuserad och virrig. Jag dubbelbokar grejer och glömmer saker. Nu känner jag mig som att det är tusen viktiga saker som jag har glömt. Otroligt stressande. Jag borde kanske sätta mig ner och meditera en stund. Men inte nu, nu ska jag dricka te och äta choklad och titta på Grillad och hoppas att min hjärna har rett upp sig till i morgon.

torsdag, maj 03, 2007

Sol och platt mage

Jag älskar vårbjörkar i solsken!

Livet känns mycket lättare nu efter att jag har deklarerat och efter att jag har tänkt igenom och omprioriterat mina studier.

Vår förlust på 75000 kronor vid försäljningen av vår lägenhet i Uppsala känns som en vinst just nu eftersom min restskatt kommer att minskas ganska rejält på grund av den.

Och vad gäller mina studier så har jag insett att det är bättre att jag har lite poäng släpandes än att jag får ont i magen och samtidigt riskerar att få ännu fler poäng släpandes. Jag siktar in mig på matten och omtentan i mekanik (på tentan jag skrev när jag hade feber fick jag två av tolv möjliga poäng...), och så får jag försöka lära mig att programmera på den tid som blir över, går det så går det, annars får jag lösa det någon annan gång.

Min mage är äntligen ordentligt lugn och behaglig och platt för första gången sen katastrofmagkatarren i januari! Jag har försökt lugna den med flera månaders regelbunda bra måltider, men det var en helg av en massa öl och oregelbundet ätande av flottig pizza som fick bukt på den...eller så var det kanske lite psykisk lugn och ro som gjorde susen. Jag tror att jag sväljer lika mycket luft som mat när jag är uppe i varv...


Andra bloggar om: ,

söndag, mars 04, 2007

Och så finns det bättre dagar

I dag vaknade jag i en otroligt skön säng med en behaglig, fantastiskt vacker kropp och känslan att jag är världens lyckligaste människa.

Det är synd att man inte kan styra över hur man ska känna de första vakna sekunderna av dagen, det är svårt att pajja resten av den när man vaknar i ett lyckorus. Och man får en tung start när man vaknar i känslan av att allt är skit. (Meh, hallå! Jag har nyss vaknat, ge mig en chans vafan!)

Stressymptomet nedstämdhet är inte konstant, men jag är lite mer lättrubbad än i vanliga fall. En liten grej kan få mig nedstämd. Och något som skulle göra mig ledsen i vanliga fall gör mig mycket mer ledsen än det borde.

Stressmagen hålls under kontroll med regelbundna måltider och lugna andetag och lugna tankar och te och varm disk (diska för hand är grym terapi, dessutom får man ett kök som lugnar den stressade själen efteråt ;-) ).

lördag, mars 03, 2007

Varningsklockor borde ringa...

Allt detta är symptom på stress:

• Man är trött på morgonen fast man har sovit gott flera nätter i rad.
• Man får kort stubin och blir lätt irriterad.
• Det tar lång tid innan man somnar.
• Orolig mage
• Knut i magen, klump i mellangärdet
• Nedstämdhet och oro.

Det finns förstås en massa andra symptom man kan få också, men de här sex symptomen hade den gemensamma nämnaren att jag bockade av dem allihop .... Fast knuten sitter snarare i bröstet.

Det är inte så att jag har några extremt höga prestationskrav just nu, jag vill bara klara kurserna. Men jag känner mig så splittrad, jag skulle behöva kunna koncentrera mig enbart på studierna, och sen få koppla av på fritiden. Men tre månaders uppsägningstid gör att jag är fast på mitt jobb fram till sommaren.

Jag tror att det för det allra mesta är trevligt och roligt att vara tillsammans med mig, men ibland när jag blir ledsen, framför allt i kombination med stress, så är det som att jag får så svårt att fokusera på det som är relevant. Bröstet knyter sig så att det börjar värka ända upp i halsen och rösten blir spänd och hög, och sen hakar allt upp sig och jag har inte längre koll på vad det var jag ville ta upp och vad som egentligen gör mig ledsen, och så tar jag upp en massa annat som egentligen inte är viktigt och säger saker som inte riktigt stämmer och som jag senare ångrar att jag har sagt. Och jag vet att varje gång jag skapar ett problem av något som inte är ett problem på riktigt så förstör jag ju långsamt mina möjligheter att bli tagen ordentligt på allvar i framtiden.

Den där coola Johanna som jag älskar märks inte mycket när jag blir så här. Någonstans djupt ur mitt inre ropar någon "Håll käften nu! Du vet ju ditt eget bästa egentligen! Håll käften och ta en rask promenad och en macka."

Och så den där förbannade gråten. Jag önskar att jag inte grät så lätt.

Det finns två slags gråt. Den ena är den där som jag gråter i ensamhet och som är som en varmdusch. Lugnande, tröstande, avslappnande. Den andra är den där gråten som kommer av ett knutet bröst som vägrar slappna av, och när den kommer igång är det svårt att få stopp på den. Den knyter bröstet hårdare och styr mitt sinne ner i en ond spiral. Men om jag blir lämnad ifred och helst går ut och rör på mig så blir det bättre. Det tråkiga är att jag lätt får för mig att det sista jag vill är att bli lämnad ifred när jag mår så här, jag kan tro att det jag behöver är uppmärksamhet och kramar och rösten som ropar kloka ord från mitt inre får väldigt svårt att göra sig hörd.

Ja, varningsklockor borde ringa...jag måste stressa av innan det blir allvarligt på riktigt. Och jag ska ligga lågt med spännande studiecirklar och engagemang ett tag. Och jag har sagt upp mig. Men som sagt, tungt att jag måste jobba alla tisdagar fram till sommaren...


Andra bloggar om: