Visar inlägg med etikett genus. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett genus. Visa alla inlägg

lördag, februari 20, 2010

Vi behöver en skolrevolution!

Ann-Sofie Ohlander och Ebba Witt Brattström har undersökt läroböcker i historia. Förfärande slutsatser. Tyvärr kanske inte så förvånande. Och om jag ska försöka vara lite mer positiv: bra att det äntligen uppmärksammas. Jag hoppas verkligen att detta följs upp och att det sker en snabb genomgång och förbättring av skolundervisnings-material.

(Jag ska komma med en uppdatering om var jag är och hur jag mår och sådant snart.)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

söndag, mars 22, 2009

..."den heliga och orörbara bilden av mannen."

Hanna Fridén ifrågasätter manligheten. Läs!

Och mer på samma tema: De som skjuter är män.


Nu har inlägget om kromas halkat ner en bit så jag måste påminna om det... Jag undrar fortfarande om någon vill köpa en kambodjansk sjal.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

söndag, juli 22, 2007

Matematikerns grundläggande genuslära

Ett vanligt förekommande argument i diskussioner kring könsroller som jag har gett mig in i är att feminister som vill arbeta mot stereotypa könsroller vill att alla ska bli exakt likadana.

Det är inte så att jag ser ner på alla som inte kan räkna med avancerade integraler och derivator, men en sådan brist i grundläggande matematik är lite chockerande... Jag förstår uppriktigt talat inte hur man kan få det till att större valfrihet och mindre begränsningar skulle leda till större likriktning.

Här kommer en mycket förenklad förklaring:

Tänk er att det finns två slags karaktärer man kan vara, karaktär A och karaktär B. Tänk er sedan att det finns två slags kön, kön man och kön kvinna. Om det är bestämt att alla kvinnor måste välja karaktär A, och alla män karaktär B, då får vi två slags människor i samhället. Kvinnliga A och manliga B. Om vi i stället arbetar bort de stereotypa genusrollerna och ger alla män och kvinnor full valfrihet så kommer vi att få fyra slags människor i samhället, kvinnliga A, kvinnliga B, manliga A och manliga B. Det vill säga större variation och mindre likriktning.

Jag tror att det finns komvux-kurser i högstadiematte att gå för de som fortfarande tror att stereotypa könsroller ger större variation.


Andra bloggar om: , ,

onsdag, februari 14, 2007

Dålig nyhet

Fast nu blev jag lite ledsen... Att det finns rektorer som den här...