Visar inlägg med etikett hälsan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hälsan. Visa alla inlägg

lördag, november 28, 2009

Aningen ur funktion

Usch...jag vet inte om det är förkylnings- (eller influensa-) symptom (=Jag borde verkligen inte träna) eller stressymptom (=Jag borde verkligen träna) som gör att jag mår så konstigt. Stel i nacken, krypningar i fingrarna och ett lätt tryck över bröstet och under öronen...

I morgon ska jag i alla fall vara ledig och baka lussebullar.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

söndag, november 15, 2009

Novembertrip

Ibland blir jag plötsligt hög utan någon tydlig anledning. Mitt liv är generellt rätt bra och jag mår väldigt bra för det allra mesta. Då kan det räcka med någon liten obetydlig grej för att min kropp ska börja överproducera något hormon. Som till exempel en kassör på ICA som argt muttrar för sig själv om en idiotisk kund (Jag stod tillräckligt nära för att höra vad han sa. Och jag var inte den idiotiska kunden. Uppenbarligen.), och sen går jag hem genom den nattsvarta blöta november-eftermiddagen med ett brett flin i ansiktet och magmuskler som då och då darrar till i skrattkonvulsioner. Trots att jag bara ska hem och packa upp matkassarna och diska och tvätta kläder. Och kanske plugga lite trots att det är söndag. Eftersom jag har så jävla mycket att göra fram till jul.

Jag har så sjukt mycket att göra nu. Fem kurser parallellt med fem tentor på två veckor i december. Plus diverse projektarbeten och inlämningsuppgifter fram till dess.

Jag är fortfarande hög. Mitt liv är så fantastiskt sjukt bra. Nu ska jag packa upp matkassarna och tappa upp diskvatten. Soundtrack Blackalicious.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

fredag, mars 13, 2009

Gör ingenting och känner mig stressad

En veckas förkylning och en vecka utan något schemalagt (tentavecka, men jag har inga tentor förrän i maj) har gjort mig helt ofokuserad och virrig. Jag dubbelbokar grejer och glömmer saker. Nu känner jag mig som att det är tusen viktiga saker som jag har glömt. Otroligt stressande. Jag borde kanske sätta mig ner och meditera en stund. Men inte nu, nu ska jag dricka te och äta choklad och titta på Grillad och hoppas att min hjärna har rett upp sig till i morgon.

onsdag, mars 04, 2009

BLLUÖÖHH!

I Årsta är det förkylt. Jag sitter hemma med ett konstant rinnande ur näsa och ögon. Jag är just nu Lambis toppkund räknat i konsumerade näsdukar per tidsenhet.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

söndag, mars 01, 2009

Söndagsläsning och bestyr

Det var ingen brist på extra läsning till min långa söndagsfrukost i dag. En intervju med Mia Skäringer, en spännande artikel om energisnåla hus (vilken påminde mig om att jag nu har knappt en vecka på mig att söka sommarjobb...) och en mycket bra artikel av Maciej Zaremba, den första i serien I väntan på Sverige.

Nu ska jag ner till tvättstugan innan jag ska ta i tu med en skoluppgift (jag brukar inte plugga helg, men senaste veckorna har jag knappt pluggat vardag heller så jag har lite att ta igen) och arbetssökande. Skulle behöva komma ut också annars kommer jag vara ineffektiv och må dåligt. Det är ju soligt i dag till och med. Jag kanske kan övertyga min man om att det är trevligt med en gemensam promenad i dag...


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

onsdag, januari 28, 2009

Nej fan en kund

Min vårdcentral (Kvalita vårdcentral i Årsta) har ett så otroligt otrevligt bemötande av sina patienter i telefon. Man tas emot med en stor suck och får en ännu större suck på sig när man förklarar vad man vill (boka en läkartid), sen får man ett skeptiskt "Jaha, vad gäller saken?". När man framfört sitt ärende och de inser att de måste boka in en tid åt en så ska man helst ha en ledig vecka framför sig för om man inte kan komma den första tid de säger då är man en helt otroligt trasslig patient. Allt bör kunna avbokas om du nu nödvändigtvis måste träffa din läkare. Efter en om möjligt ännu större suck och ett irriterat "När kan du då?" fick jag i alla fall en tid.

Men i vanliga fall brukar jag ta ett blodprov för att kolla sköldkörtelvärdet först, och sen träffa läkaren dagen efter. Men tydligen måste jag träffa min läkare för att få en remiss för att ta blodprov. Ett märklig ordning, eftersom det inte går att säga något om min sköldkörtel förrän en dag efter att provet är taget, så skulle det vara någonting då måste jag boka in en andra läkartid under stora suckar. Om det är så hemskt jobbigt att behöva boka in en massa patienter är det en ganska dålig idé att komplicera systemet så att de tvingas att boka in fler tider...

De är säkert överbelastade och har usel arbetssituation, men det är ju inte patienternas fel.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

söndag, november 23, 2008

Välbehövlig vinterenergi

Har just promenerat runt Årstaviken och mina kinder och lår är härligt vinterröda och kalla (röda lår är kanske inte riktigt lika härligt som röda kinder, det får bli långkalsonger på min nästa vinterpromenad). Jag önskar att det fina vintervädret kunde hålla i sig vintern ut (till och med sista februari alltså) eller åtminstone till första advent. Men det ska visst bli mycket varmare mot slutet av nästa vecka verkar det som.

Jag har känt mig lite trött och håglös och less på sistone, men i fredags fick häva ur mig håglösheten i ord för en av mina bästa vänner som alltid ger mig bra energi bara genom sin blotta närvaro (trots att hon verkligen inte var full av energi och på topphumör). Och sen snöade tråkiga blöt-tunga höstnovember bort och nu känner jag mig plötsligt mycket mer fulltankad än för några dagar sedan. Och snart är det fullt av adventer och julkalender och ljus och lussebullar och glögg så det blir konstant påfyllning av bränsletanken ett tag. Fint det.

Glöm inte blixtaktionen nedan snälla. Det finns som sagt var mailadresser så det går att bara kopiera och klippa in mitt färdigskrivna brev i ett mail. Upptäckte alldeles nyss att Veckans Vädjande är det här fallet så i alla fall i dag går det att mycket enkelt bara skriva in namn och hemort och trycka på "skicka". Men skicka gärna egna mail också. Och snigelbrev om ni pallar.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

måndag, november 17, 2008

Novemberynklig

Usch, jag har sovit alldeles för mycket för att det ska vara ok att känna sig så här trött och labil och grusig i ögonen...

Det blir echinacea och c-vitamin och mer sömn och så hoppas jag att jag är lite mer fit for fight i morgon, då ska jag på en kurs på Lärarjouren hela dagen. På förmiddagen är det en kurs i ledarskap och på eftermiddagen en "introduktion". Sen ska jag vara redo att kunna hoppa in och lära skolelever mellan 6 och 19 år matte och annat.

Nu ska jag gå och tycka synd om mig själv.

onsdag, maj 28, 2008

Studielägesrapport

Tre tentor på åtta dagar är nu avklarade och jag har betat av ytterligare en termin på min utbildning. Fint det. Nu blir det tre månaders pluggpaus (nästan), i kväll åker jag upp till landet, och i morgon ska jag börja byta lite brädor i fasaden och måla. Och nästa vecka kommer min syster äntligen hem!

Under några junikvällar tänkte jag fräscha upp min Khmer lite innan vi åker till Kambodja i juli, och i augusti ska jag lära mig Matlab (ett programmeringsspråk som jag måste kunna för att få ut min examen, och som jag skulle ha lärt mig för ett år sen, men det gick dåligt då….). Båda de här sakerna prioriterar jag långt högre än att skriva ihop en C-uppsats för att få en fil.kand. Jag prioriterar det tråkiga uppsatsskrivandet långt lägre än ytterligare en massa saker som jag inte kommer att hinna göra. Jag gav den några veckors chans i julas och fick den inte färdig och insåg hur fruktansvärt trist det är att sitta och traggla med vetenskaplig relevans hit och diskurs dit. Och ändå har den meritkåta karriäristen i mig svårt att släppa den där jäkla uppsatsen, ”det är bara att avsluta en liten uppsats så har du en fil.kand….”, den spjärnar emot beslutet att släppa uppsatsen helt. Den där karriäristen är ofta väldigt inflytelserik när jag tar beslut. Det är därför det är så många beslut jag tar som jag sedan inte följer eftersom den bekväma delen av mig som skiter totalt i meriter styr väldigt mycket mer över mitt handlande i praktiken. Som tur är, annars skulle jag må mycket sämre än vad jag gör.

Jag vet att det är en massa saker jag hellre gör i sommar än att skriva ihop en uppsats, jag vet att det är väldigt liten sannolikhet att jag skulle få ihop en uppsats i sommar om jag bestämde mig för att få det, och jag skulle självklart må bättre av att ta beslutet att skita i den och slänga alla papper som ligger i en irriterande hög i vardagsrummet än att ha en naggande känsla i bakhuvudet att ”jag har ju tänkt ta tag i det här ganska snart….”. Det finns inga bra argument för att inte skita i uppsatsen. (I skrivande stund har jag en mycket övertygande röst i huvudet som insisterar på att jag ju kan titta på uppsatsen en helg bara, se hur det känns….det går kanske rätt fort att få ihop det sista…)

Så. Det blir ingen C-uppsats för min del, ingen dubbelexamen. Jag tror ändå inte att jag skulle ha särskilgt stor nytta av den. (Håll käften nu, jag tycker inte om dig, du skiter i hur jag mår, du vill bara visa upp fina papper för lika karriärkåta vänner som jag inte ens har. Du kan gå nu. Hejdå.)

--

Papper har nu blivit förflyttade från en irriterande hög i vardagsrummet till en papperspåse i hallen. Jag fick lite ont i magen av att slänga mina nedklottrade kommentarer och stoppade mig flera gånger och funderade på om jag ändå inte borde lägga alla papper i en låda utifall att jag om ett år eller så skulle ha lust att skriva klart den i alla fall. Men nu när alla papper ligger i pappersinsamlingen så är magkänslan bara lättnad. Nu ska jag bara skriva ett mail till min handledare som har fått jobba i onödan sen kan jag lämna den helt bakom mig.

Lättnad!

fredag, april 11, 2008

Glimtar ur mitt liv IX - Leversjuk

(Fortsättning på Glimtar ur mitt liv VII)

Den 11 april 2005 kom en grupp läkarkandidater in i mitt rum på Akademiska sjukhusets infektionsavdelning. De samlades runt min säng tittade på mig medan deras lärare/guide förklarade vad de tittade på. "Här har vi alltså ett fall av hepatit. Ser ni att hennes gula hud faktiskt inte ser så sjuklig ut, utan snarare nästan lite gulbrunt solbränd". Och kandidaterna nickade medan de studerade min hud som var full av bajsfärgämne.

Den 10 april förflyttades jag till infektionskliniken och fick ett eget rum. Infektionsläkarna muttrade lite över att jag inte hade skickats hit direkt från akuten när mina värden så tydligt pekade på en infektion i levern. Jag hade också gulnat lite mer sedan jag lades in. De misstänkte hepatit E, en hepatitform som smittar fekaloralt (hej du har ätit bajs) liksom hepatit A, men som det ännu inte finns något vaccin mot. En enda svensk hade tidigare insjuknat i hepatit E, även hon hade legat på Akademiska, ett halvår tidigare. Lite google-arbete av David kom fram till att hon hade åkt in akut och blivit tvungen att genomgå en levertransplantation. För det mesta ska dock sjukdomen vara godartad. Jag fick inte lämna mitt rum, men däremot ta emot besökare närsomhelst på dygnet. David satt hos mig större delen av dagarna. Jag fick äta, vilket kändes helt fantastiskt efter dygnet med dropp. Och alla sjuksystrar och läkare var jättetrevliga. Mina levervärden (ASAT och ALAT) fortsatte stiga, men jag fick reda på att det var väntat och att de borde gå ner igen om några dagar. Men så länge de steg ville de att jag skulle ligga kvar på sjukhuset för att så snabbt som möjligt kunna upptäcka ett eventuellt behov av en ny lever. För tjejen före mig hade det visst varit på väg att skita sig.

Jag hade aptit och mådde rätt bra så det kändes konstigt att bara ligga still hela dagarna. Men när jag blev helt slut av en kortare promenad på balkongen insåg jag att jag nog ändå var ganska sjuk. Min syster ringde från Indien och lät som att hon trodde att jag var döende - mamma hade först skickat ett mycket kort e-mail i all hast, och sen ett längre lugnande, men det senare hade skickats till fel adress... En läkare förklarade att mitt bajs var vitt eftersom de färgämnen som brukar vara där i stället var ute i min kropp, därav den gula hudfärgen.

Den 12 april bekräftades det att det var hepatit E jag led av. Den 14 april vände äntligen mina levervärden och jag skrevs ut. Med order om att inte laga mat åt folk och att tvätta händerna och toaletten med alcogel efter varje användning. En gång i veckan skulle jag återkomma för att ta blodprov. Innan värdena var tillbaka till det normala så fick jag inte dricka den minsta droppe alkohol eller äta paracetamol.

Den 20 maj fick jag beskedet att min lever hade återhämtat sig och att jag var fullt frisk. Vilket firades med öl i Norrköping. Det tog dock betydligt längre än så innan mitt psyke hade återhämtat sig.


Andra bloggar om: , , ,

onsdag, april 09, 2008

Glimtar ur mitt liv VII - På dårhemmet

Den 9 april 2005 hasade jag runt på Akademiska sjukhuset i Uppsala, framåtböjd eftersom smärtan kring solar plexus gjorde att jag inte kunde sträcka på mig, iklädd en stor vit sjukhusrock och dragandes på en droppställning. En läkare gjorde en ultraljudsundersökning för att se om jag hade gallsten, men han lyckades inte hitta gallan. David hyrde Gökboet som vi tittade på i kirurgavdelningens allrum och jag kände mig som om jag satt på ett dårhem.

I slutet av mars, ett par veckor efter att jag hade kommit hem från Indien började jag må illa då och då och fick ett tryck över magmunnen. Det började dessutom klia något hemskt på hela kroppen, men det kopplade jag först senare ihop med magproblemen. Jag ringde sjukvårdsupplysningen som sa magkatarr gång på gång och jag åt starkare och starkare halsbrännemediciner utan att känna att de gav någon effekt alls. Jag nämnde Indienresan, men enligt dem så hade jag varit hemma för länge för att det skulle kunna vara något därifrån, det skulle ha brytit ut tidigare. Den 31 mars när jag var och klättrade kände jag mig otroligt svag och senare på kvällen blev jag mycket illamående. Den 1 april var jag tvungen att äta väldigt långsamt för att lyckas få i mig något. Natten mellan den 4 och 5 april vaknade jag med "ett svart sugande hål i magen". Jag kommenterade också i 10-årsdagboken att jag kände mig ovanligt labil känslomässigt. Den 6 april gick jag en promenad och kände mig som en gammal tant när jag behövde stanna och vila flera gånger och gick långsamt. Ett hårt tryck över solar plexus gjorde det svårt att ta djupa andetag.

På kvällen den 7 april tyckte David att mina ögon såg lite gula ut. Den 8 april åt jag lunch med några kursare som alla kommenterade mina gula ögon. Jag cyklade till närmaste vårdcentral där de bad mig sitta ner och vänta för att 30 minuter senare skicka iväg mig eftersom de trots att de först trodde det faktiskt inte kunde ta emot någon som inte stod skriven där. På vårdcentralen i Flogsta där jag stod skriven hävdade de att jag inte stod skriven eftersom de inte hade uppdaterat sitt system mot folkbokföringen sen jag flyttade dit. De var dessutom väldigt otrevliga och tittade på mig som att det var lika konstigt att gå till en vårdcentral när man mår dåligt som att fråga efter kryddor i en skivaffär. Jag var trött och svag och hade ingen ork att bli arg, utan kände mig bara otroligt hjälplös. Hemma ringde jag sjukvårdsupplysningen som sa åt mig att åka in på akuten och att de trodde att jag hade hepatit (och jag svor över vaccinationsläkaren som hävdade att jag inte behövde vaccinera mig mot hepatit B om jag inte skulle knulla runt eller jobba inom sjukvården). På Akademiska sjukhusets akutmottagning fick jag sitta några timmar i väntrummet innan jag fick lämna diverse prover och ligga och vänta i ett rum. Någon läkare bestämde att det troligtvis var gallsten och bestämde att jag inte fick äta (inför en operation), en annan läkare skrämde vettet ur mig genom att stirra på mig som att jag var dödssjuk, säga "ja...fast, det ser inte ut som gallsten på fekalproverna...." och backa ut ur rummet med sin stirriga blick fäst på mig. De kopplade i alla fall in dropp och la in mig på kirurgavdelningen, körde hem en skärrad David och lämnade en skärrad mig i en sal med två till patienter.

På natten vaknade jag och gick på toaletten med min droppställning i sällskap och kände mig yr och illamående. Jag kände mig ännu mer svimfärdig när jag upptäckte att det var blod i halva droppslangen. I mitt förvirrade tillstånd blev jag stressad över att jag inte hade min mobil eftersom jag ville skicka ett sms till David eller till min farmor och kolla om de trodde att det var ok. Kom en liten stund senare på att jag kunde ringa på en sjuksyster. Det visade sig att det bara var slut på dropp.

Senare den 9 april fick jag göra ett andra ultraljud för en utländsk specialistläkare som konstaterade att det inte var gallsten.

Fortsättning.


Andra bloggar om: , , , ,

tisdag, januari 01, 2008

Gott nytt år!

Nu är jag hemkommen från en vackert vit och stilla nyårsafton med min moster Maj och hennes Torbjörn på deras Berget. Mycket fint nyårsfirande.

Och fina fyrverkerier:


Det känns väldigt lägligt med ett nytt år just nu tycker jag, jag känner mig färdig med 2007 som var ett bra men kanske inte särskilt spännande år. 2008 klingar - som vi konstaterade vid nyårshummern i går kväll - vackert, och jag tror att det kommer att bli ett fantastiskt år. Jag tänker inte lista allt jag ser fram emot det här året, men jag kommer att skriva om det allt eftersom.

För de som är intresserade av min hälsa kan jag meddela att en normalisering av ämnesomsättningen är bästa knepet om man vill ha en lugn platt mage (att sluta äta fibrer är det inte, det får en mest att känna sig hungrig, trött och låg och är inget att rekommendera), och att det här kändes mycket avlägset vid årets slut. Mitt immunförsvar mot förkylningar har dock varit fortsatt kasst året ut, men jag blir som tur var nästan aldrig däckad av dem, utan mest irriterad över att jag inte får träna.

Den första dagen på år 2007 åt jag frukost till CNN:s nedräkning av 2006 eftersom New York befann sig 11 timmar efter mig. I går kväll tänkte jag på min älskade syster fem i halv åtta (19:25 alltså) då hon hade fem minuter kvar till inskålandet av 2008, medan jag satt mitt i middagen och hade hela fyra och en halv timme på mig att hinna med det sista jag ville hinna med 2007. Vid lunchtid i dag (svensk tid) hade 2008 även nått invånarna på Midway-öarna. Å andra sidan är ju inte tiden konstant så vem vet vad som händer exakt när.

I alla fall:

Jag önskar er alla ett mycket fint 2008!

måndag, oktober 15, 2007

Efterlysning: Fibersnål mat!

För drygt två veckor sen var jag hos läkaren med min trassliga mage och fick diagnosen IBS. Troligen förvärrad av att jag har för låg ämnesomsättning. Därför går jag nu på en kur bestående av levaxin (som jag måste äta livet ut för att ha en normal ämnesomsättning), "tarmreglerande" sterkulialgummi som ska bryta den onda spiral mina tarmar har hamnat i, samt restriktionerna: undvik fibrer och grönsaker (mjölk också, men det undviker jag redan).

På vägen hem gick jag in på ICA för att köpa hem lite fiberlöst bröd. Jag älskar grovt bröd och knäcke så det kändes lite dystert, men jag tänkte att vitt bröd är ju fint det med. Det första jag började leta efter var ett vitt bröd som inte innehåller kopiösa mängder socker. Jag älskar bullar, men jag vill gärna begränsa mitt sockerintag till det som faktiskt är godast sött. (Jag irriterar mig på att bröd med nästan 10% socker får speciella nyttighetsmärken för att de innehåller så mycket fibrer och frön, det måste väl vara ett mycket större hälsoproblem att folk äter för mycket socker än att de äter för lite fibrer?)

Hur som helst, medan jag gick och läste på alla ljusa brödsorters innehållsförteckning så upptäckte jag ett nytt problem: Bröd innehåller generellt sett mycket fibrer. Vilket kanske betyder att jag borde välja annat före bröd lite oftare - ett hårt slag för en smörgåsälskare som jag. Jag hittade en brödsort som innehöll både väldigt lite socker och väldigt lite fibrer, men det brödet innehöll väldigt lite av det mesta annat också: när jag tryckte lite på påsen sjönk innehållet ihop till en kubikcentimeters föda, och jag kände att vid formfranska har gränsen passerats för länge sen, lite matglädje måste få finnas kvar.

Jag kom tyvärr till en annan dyster insikt när jag botaniserade på Årstas ICA efter fibersnål mat: Allt som är gott innehåller mycket fibrer. Att säga "undvik fibrer och grönsaker" till mig är som att säga "undvik mat". Jag hade hoppats att fullkornspasta bara innehöll de här extralånga kolhydraterna som GI-fantasterna hyllar, men de innehåller även dubbelt så mycket fibrer som vit pasta.

Jag känner mig lite handikappad. Inga fibrer, men vad äter man då? Vad ska jag äta? Jag behöver tips! Konkreta tips på fiber- (och socker-) snål mat.


Andra bloggar om: , , ,

onsdag, april 18, 2007

Sjuk+tenta=dålig tajming

Det ömmar i hela kroppen, när jag hostar till så skär det i min torra trasiga hals och jag får en dunkade huvudvärk. Det bultar förresten till i huvudet bara jag flyttar det lite för hastigt. 38 graders feber (men i går kväll hade jag över 39 grader så det går i alla fall åt rätt håll).

Om en timme ska jag åka till skolan och skriva tenta. I går kväll försökte jag plugga och jag kunde inte tänka över huvudtaget. Men det kan gå med paracetamol, ibuprofen och en jättestor kaffe. Eller så svimmar jag över tentabladet.

onsdag, april 11, 2007

Sjuk...

Jag har brännande ont i halsen. Jag har slängt i mig C-vitamin, ingefära, vitlök och mirakelpiller från New Yorks apotek. Nu ska jag låta superkuren och mina blodkroppar samverka på högsta effekt, d.v.s jag ska gå och lägga mig och sova. Rapport om Amsterdam kommer.

torsdag, november 09, 2006

Ynklig

Jag har haft ont i halsen i tre veckor nu, borde kanske gå till läkaren och låta honom titta ner i den...

Känns segt att vara tillbaka i Sverige och ha en massa plugg att ta igen, och mest känna för att sova.

I Barcelona hade det just blivit höst, det var 20 grader varmt och kändes lite höstkyligt i luften. Fem dagar värme. Det var skönt att inte vara hemma när Elfsborg slog Djurgården och knep guldet. Det känns som sagt segt att vara tillbaka. Och det verkar verkligen som att Saanda Travels har slarvat bort våra biljetter så det blir nog inget Kambodja i år.

I mitt allra första blogginlägg skrev jag att jag skaffat en blogg "så att jag kan gå in och läsa vad jag själv har skrivit och tänka att jag är ganska cool och vettig. Och att kanske förhoppningsvis en massa andra tycker det också..." Jag tycker inte att jag jobbar särskilt bra på det där coola.

Jag vill ha mer intressanta politiska inlägg!

Men jag är för trött och sjuk och ynklig...

söndag, oktober 15, 2006

Fyra nedstämda rader

Tåget hem 23.10: En vagn stinker urin, en annan stinker öl.

Fucking jävla kuksjälvmål.

Jag nyser och snorar och har förkylningsont i nacken.

Jag har 57 kronor på mitt lönekonto.