Visar inlägg med etikett Kambodja. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kambodja. Visa alla inlägg

onsdag, november 10, 2010

Vad driver attraktiva unga män till att köpa sex?

Hanne Kjöller skriver i dag i DN:s ledare om unga sexköpare i Kambodja.

Saxat ur artikeln:

I stället för att psykologisera kvinnorna i prostitutionen tycker jag det är mer intressant att psykologisera män som inte lider av sexnöd men som ändå väljer prostituerade. Vilket mervärde erbjuder dessa lydiga och undergivna kvinnor männen med breda tatuerade bringor, kamouflagefärgade shorts, rakade skallar och spända käkar (jo, det var faktiskt så huvuddelen såg ut)? Vad gör männen med dem – är det rätten till sex eller att våldföra sig på någon de är ute efter? Och vad säger i så fall det om männens mentala beskaffenhet och förmåga till empati?


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

lördag, juli 18, 2009

Fattiga familjer tvångsvräkta igen

Under torsdagen och fredagen tvångsförflyttades fattiga familjer från sina hem i området Group 78 i Phnom Penh. Amnesty har utfärdat en blixtaktion för att försöka förmå de kambodjanska myndigheterna att hjälpa de som har vräkts och att införa ett moratorium på massvräkningar tills de har en fungerande lag som överensstämmer med internationella överenskommelser.

Skicka gärna och snarast (senast 28 augusti) ett vädjande! Använd gärna mitt färdigskrivna:

Dear Governor/Minister,

A matter of grave concern has come to my notice via Amnesty International. The low-income families living in the area known as Group 78 in Phnom Penh where forcibly evicted on 16 and 17 July after three years of government harassment and intimidation. The compensation packages given to the families where deemed unfair and inadequate by the community.

I condemn you for this eviction and urge you to ensure that those evicted have access to affordable alternative housing and basic services, including clean water, an adequate sanitation and sewage system, and access to local health care

I further call on you to immediately end and protect the Cambodian population from forced evictions.

I finally call on you to introduce a moratorium on all mass evictions until Cambodia has a framework of laws and policies that comply with international human rights law.

Forced evictions were recognized by the UN Commission on Human Rights to be a gross violation of a range of human rights including the right to adequate housing, which is protected in Article 11 of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (ICESCR). As a state party to the ICESCR and other international treaties, Cambodia has an obligation to stop forced evictions and to protect people from forced evictions.

Respectfully and sincerely,



Namn, adress


Skicka vädjanden till:
Kep Chuktema
Governor
Phnom Penh Municipality
#69 Blvd. Preah Monivong
Phnom Penh
Cambodia
Fax: + 855 23 426101
Email: phnompenh@phnompenh.gov.kh
Salutation: Dear Governor

Sar Kheng
Deputy Prime Minister and Minister of Interior
# 75 Norodom Blvd.
Khan Chamkarmon
Phnom Penh, Cambodia
Fax: +855 23 212708
Email: info@interior.gov.kh
Salutation: Dear Minister

Skicka en kopia till:
The Royal Embassy of Cambodia
64 Brondesbury Park
Willesden Green
London NW6 7AT
Fax. 020-8451 7594


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

fredag, juni 26, 2009

Borei Keila-invånarna vräkta!

Torsdag den 18 juni tvångsförflyttades 20 familjer från Borei Keila, och tre dagar senare vräktes ytterligare 11 familjer. Skicka gärna ett uppdaterat vädjandebrev:

Dear Governor/Minister,

I would like to draw your attention to the plight of the former inhabitants of Borei Keila in Phnom Penh who have been evicted from their homes.

I condemn the eviction of 20 families living with HIV and AIDS 18 June to a grossly inadequat resettlement with no clean water, no sanitation, no electricity, no health services and inadequate housing.

I am also concerned that 11 other families were evicted on 21 June without guaranteed adequate alternative housing of tenure at Borei Keila.

I urgently call on the authorities to immediately provide humanitarian assistance to the families and improve basic services at Tuol Sambo, such as clean water, an adequate sanitation and sewage system, and access to local health care.

Forced evictions were recognized by the UN Commission on Human Rights to be a gross violation of a range of human rights including the right to adequate housing, which is protected in Article 11 of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (ICESCR). As a state party to the ICESCR and other international treaties, Cambodia has an obligation to stop forced evictions and to protect people from forced evictions.

Respectfully and sincerely,

Namn, adress


Skicka vädjanden till:


Kep Chuktema
Governor
Phnom Penh Municipality
#69 Blvd. Preah Monivong
Phnom Penh
Cambodia
Fax: + 855 23 426101
Email: phnompenh@phnompenh.gov.kh
Salutation: Dear Governor


Mom Bunheng
Minister of Health
Ministry of Health
No 151-153 Kampuchea Krom Blvd.
Phnom Penh
Cambodia
Fax: + 855 23 426841
Email: webmaster@moh.gov.kh
Salutation: Dear Minister

Skicka kopior till:

Lok Chumteav Bun Rany Hun Sen
President, Cambodian Red Cross
#17, Street Cambodian Red Cross (street 180)
Phnom Penh
Cambodia
Email: info@redcross.org.kh
Salutation: Dear Lok Chumteav

The Royal Embassy of Cambodia
64 Brondesbury Park
Willesden Green
London NW6 7AT
Fax. 020-8451 7594


Skicka vädjandet snarast! Kontrollera med Amnesty om ni skickar efter den 11 augusti.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

söndag, juni 14, 2009

Borei Keila-borna blir tvångsvräkta inom de närmaste dagarna (eller timmarna)

Nu måste jag be er alla att skicka vädjanden igen!

De lokala myndigheterna har låtit meddela att de sista familjerna som bor kvar i området Borei Keila i Phnom Penh ska tvångsförflyttas till ett område 2 mil från staden de närmaste dagarna. Minst en familjemedlem i 32 av familjerna är i behov av bromsmediciner för hiv eller behandling av aidsrelaterade sjukdomar. I området de ska flyttas till finns inga försörjningsmöjligheter och ingen tillgång till sjukvård eller möjlighet att ta sig till kliniker i andra områden. De hiv/aids-drabbade familjerna kommer att få flytta in i små hus av grön plåt som i området kallas för "aidsbyn". Familjerna är mycket fattiga och riskerar nu att bli än mer stigmatiserade och diskriminerade. De små husen saknar rent vatten, toaletter och elektricitet. De är byggda tätt in på varandra och är därför mycket dåligt ventilerade.

Tvångsvräkningar är ett stort problem i Kambodja. Förra året fick Amnesty rapporter om 27 tvångsvräkningar vilket drabbade ca 23000 personer. 150 000 kambodjaner riskerar tvångsvräkning i nuläget, varav 70 000 i huvudstaden Phnom Penh.

Jag har skrivit ett vädjande som vanligt. Klipp och klistra och sätt in ert namn och skicka till adresserna längst ner i det här inlägget.

Dear Governor/Minister,

I feel deeply concerned that 32 families living with HIV and AIDS at Borei Keila, Phnom Penh, are at imminent risk of forced eviction to a resettlement site, with no clean water, sanitation, electricity or health services.

I urgently call on you to:

* protect he 32 families from forced eviction, and to clarify reports that some of the families are considered eligible for flats in the new buildings which are being constructed as part of the 2003 land-share agreement.

* guarantee adequate alternative housing with security of tenure for those determined to be ineligible, including access to health services for continuation of anti-retroviral treatment and treatment for HIV and AIDS related illnesses or opportunistic infections.

* ensure that the families are not discriminated against because of their health status, either in the assessment process for eligibility for housing at Borei Keila, or provision of alternative adequate housing.

I finally call on the government to end all forced evictions as a matter of urgency!

Forced evictions were recognized by the UN Commission on Human Rights to be a gross violation of a range of human rights including the right to adequate housing, which is protected in Article 11 of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (ICESCR). As a state party to the ICESCR and other international treaties, Cambodia has an obligation to stop forced evictions and to protect people from forced evictions.

Respectfully and sincerely

Namn, Adress


Skicka vädjanden till:

Kep Chuktema
Governor
Phnom Penh Municipality
#69 Blvd. Preah Monivong
Phnom Penh
Cambodia
Fax: + 855 23 426101
Email: phnompenh@phnompenh.gov.kh
Salutation: Dear Governor

Mom Bunheng
Minister of Health
Ministry of Health
No 151-153 Kampuchea Krom Blvd.
Phnom Penh
Cambodia
Fax: + 855 23 426841
Email: webmaster@moh.gov.kh
Salutation: Dear Minister

Skicka kopior till:

Lok Chumteav Bun Rany Hun Sen
President, Cambodian Red Cross
#17, Street Cambodian Red Cross (street 180)
Phnom Penh
Cambodia
Email: info@redcross.org.kh
Salutation: Dear Lok Chumteav

The Royal Embassy of Cambodia
64 Brondesbury Park
Willesden Green
London NW6 7AT
Fax. 020-8451 7594

Skicka vädjandet snarast! Kontrollera med Amnesty om ni skickar efter 23 juli.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

söndag, maj 03, 2009

Viktigt - brådskande!

De boende i "group 78", ett område i Phnom Penh är hotade av tvångsvräkning. Den 23 april fick de ett meddelande daterat den 20 april att de hade 15 dagar på sig att flytta.

Skicka vädjandebrev till Phnom Penhs guvernör Kep Chuktema och vice premiärminister och inrikesminister Sar Kheng. Här finns mer information och instruktioner för utformande av brevet (observera att faxnummer och mailadresserna på den sidan inte fungerar, använd de nedan). Eller klipp och klistra ur mitt färdigskrivna brev:

Dear Governor/Minister

It has come to my knowledge that the Group 78 residents are at risk of forced eviction in the very near future. I am very concerned that they will be evicted to an inadequate resettlement, with no clean water, sanitation and sewage services, and with no access to health care.

I urge you to protect Group 78 from forced eviction and to engage in genuine consultation with the community, including on adequate alternative housing with security of tenure and compensation should an eviction be necessary.

I finally call on the government to end all forced evictions as a matter of urgency!

Forced evictions were recognized by the UN Commission on Human Rights to be a gross violation of a range of human rights including the right to adequate housing, which is protected in Article 11 of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (ICESCR). As a state party to the ICESCR and other international treaties, Cambodia has an obligation to stop forced evictions and to protect people from forced evictions.

Namn, Adress


Skicka vädjanden till

Kep Chuktema
Governor
Phnom Penh Municipality
# 69 Blvd. Preah Monivong
Phnom Penh
Cambodia
Salutation: Dear Governor

Sar Kheng
Deputy Prime Minister and Minister of Interior
Ministry of Interior
# 75 Norodom Blvd.
Khan Chamkarmon
Phnom Penh
Cambodia
Salutation: Dear Minister

Det här faxnumret ska fungera: + 855 23 725626
Och den här e-mailadressen: gdlmup-mlmupc@camnet.com.kh


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

lördag, mars 14, 2009

En kroma någon?

Jag och David har en kompis från Kambodja, Monica, som kommer till Sverige i april. Hon ska vara här ett par månader i ett utbytes-/ volontärarbetsprojekt. Just nu är en grupp svenskar i Kambodja där de tillsammans med sina kambodjanska parterns bland annat har byggt toaletter i en by på landsbygden. I april kommer de alltså till Sverige för att göra något slags volontärarbete här. Monica och hennes svenska partner är placerade i Växjö.

De får lite fickpengar från de som arrangerar projektet, men det räcker inte särskilt långt. Monicas handledare har rekommenderat henne att ta med kromas, traditionella kambodjanska sjalar, och sälja här för att få råd att åka och se någon annan del av Sverige än Växjö. Jag tänkte därför kolla om någon är intresserad av att köpa en kroma (jag tror inte att hon har satt något pris själv, men jag tänker att en 150 kr är rimligt...). Hon kommer att ta med många fler färgvarianter än de på bilden.



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

måndag, januari 12, 2009

Arbetsfri dag

08:16 och ingen har ringt från Lärarjouren, verkar bli en arbetsfri dag. Skönt (fast mindre roligt 25 februari, men det är ju så långt fram i tiden), då ska jag fixa lite annat som jag måste göra. Måste skriva ihop ett papper om läget för facklig aktiva i Kambodja. (Arbetsfri dag om "arbete" syftar på sådant man får betalt för alltså...)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

söndag, november 23, 2008

Välbehövlig vinterenergi

Har just promenerat runt Årstaviken och mina kinder och lår är härligt vinterröda och kalla (röda lår är kanske inte riktigt lika härligt som röda kinder, det får bli långkalsonger på min nästa vinterpromenad). Jag önskar att det fina vintervädret kunde hålla i sig vintern ut (till och med sista februari alltså) eller åtminstone till första advent. Men det ska visst bli mycket varmare mot slutet av nästa vecka verkar det som.

Jag har känt mig lite trött och håglös och less på sistone, men i fredags fick häva ur mig håglösheten i ord för en av mina bästa vänner som alltid ger mig bra energi bara genom sin blotta närvaro (trots att hon verkligen inte var full av energi och på topphumör). Och sen snöade tråkiga blöt-tunga höstnovember bort och nu känner jag mig plötsligt mycket mer fulltankad än för några dagar sedan. Och snart är det fullt av adventer och julkalender och ljus och lussebullar och glögg så det blir konstant påfyllning av bränsletanken ett tag. Fint det.

Glöm inte blixtaktionen nedan snälla. Det finns som sagt var mailadresser så det går att bara kopiera och klippa in mitt färdigskrivna brev i ett mail. Upptäckte alldeles nyss att Veckans Vädjande är det här fallet så i alla fall i dag går det att mycket enkelt bara skriva in namn och hemort och trycka på "skicka". Men skicka gärna egna mail också. Och snigelbrev om ni pallar.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

lördag, november 22, 2008

Beväpnade styrkor brände ner fattiga bybors hem.

Omkring 300 familjer tvångsvräktes från sina hem i Ta Ken, i Kampotprovinsen, den 17 - 18 november. Vräkningen utfördes av en styrka bestående av cirka 100 soldater, poliser och anställda från Forestry Administration beväpnade med AK47:or och handeldvapen. De brände ned 300 hus i byn och lämnade byborna hemlösa.

Mer information här.

Skicka vädjanden till Kambodjas ministrar, adresser (det finns även mailadresser) och instruktioner finns här.


Använd gärna mitt färdigskrivna brev:

Dear Minister,


It has come to my knowledge that 300 poor families from Anlong Krom village was forcibly evicted on the 17-18 November. I am very concerned at the eviction and the destruction of their homes, and urge You to immediately provide emergency relief, including adequate shelter, food, clean water and medical assistance.


I further call on You to proceed with concrete steps to ensure they receive adequate reparation, including adequate alternative accommodation and compensation, and urge You to undertake a full, effective and independent inquiry into the legality of the forced eviction and the violence by members of the mixed force, following which those responsible should be brought to justice.


I finally call on the authorities to end all forced evictions and declare and enforce a moratorium for all mass evictions until legislative and policy measures are in place to ensure that evictions are conducted only in full compliance with international human rights laws and standards.


As a party to the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (ICESCR) and other international human rights treaties which prohibit forced eviction and related human rights violations, including the International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR), Cambodia has an obligation to stop forced evictions and to protect the population from forced evictions.


Respectfully and sincerely,

(Namn, adress)


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

torsdag, november 06, 2008

Månadens aktion...

...på Amnestys hemsida är i november ett fall i Kambodja. Två män sitter fängslade för mordet på en fackföreningsledare trots att de båda har starka alibin. Klicka här och skriv på ett vädjandebrev som kommer att skickas till Kambodjas premiärminister Hun Sen, det tar mindre än en minut!


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

måndag, september 29, 2008

Sambath - världens bästa vigselförrättare

Jag hade visst en bild. Det är han som dansar i mitten, han lämnade inte dansgolvet många sekunder i taget under kvällen och dansade lika lyckligt till kambodjanska klassiker som västerländska (till och med svenska) hits. En riktig partyhöjare!

söndag, september 28, 2008

Hej på er!

Sådärja, dags att uppdatera bloggen igen (jag har dock varit desto flitigare på kambodjabloggen).

Jag är hemma sedan ganska länge och har haft tillgång till fler bilder sedan i alla fall några veckor. Men det är faktiskt först nyss som jag tittade på dem, jag har haft fullt upp med att börja plugga igen, och med att ha förskräckligt mycket att plugga, och med att handskas med att hela tiden ligga lite efter. Men det funkar rätt fint ändå. Och efter 20 oktober (då jag har två tentor på en och samma dag, hua!) så tror jag att det blir lite lugnare.

Här är de utlovade fler bilderna från vårt fantastiska bröllop:

______________Våra trötta tårtfigurer.







_______________________Riskastning


Det var ju inte så många fler bilder förstås. Är det någon som var där som har foton på vår grymme vigselförrättare på dansgolvet? Jag har fått en del roliga filmer, men jag har inte lärt mig hur man lägger upp en egen film på youtube så jag kan inte visa dem här. Det kanske kommer...


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

måndag, juli 14, 2008

Brollop i Kambodja - mitt eget den har gangen!

Det kanns valdigt bra att vara gift, och festen blev mycket lyckad. Har lite bilder fran i tisdags:

________________Vara tartfigurer hade blivit lite
________________trotta av varmen....







































Jag lagger upp fler bilder nar jag kommer hem och far tillgang till dem

fredag, juli 04, 2008

I Kambodja!

Det kanns valdigt bra att vara tillbaka i Kambodja, trots att jag inte alls hade nagon langtan att lamna Sverige.

Det regnar inte mycket alls med tanke pa att det ar mitt i regnperioden. Phnom Penh har inte forandrats sarskilt mycket sedan jag var har sist for ett och ett halvt ar sedan. An har det inte byggts nagra skyskrapor, men vi har blivit visade var en ska byggas. Sjon Boeng Kak och invanarna och backpackerna daromkring ar fortfarande kvar, men enligt en bekant till mig som bor och jobbar dar sa har det redan installerats pumpar som ska tomma sjon, och rykten sager att tvangsforflyttningar kommer att satta igang efter valet 27 juli.

Jag har skrivit mer pa Kambodjabloggen for den som ar intresserad.

I morgon ska vi ga en kurs hos COMFREL (The Committee for free and fair elections in Cambodia) och lara oss bli valobservatorer.


Andra bloggar om: ,

fredag, februari 01, 2008

Längtan

Jag längtar till Kambodja nästan lika mycket som jag längtar efter min syster. Men bara nästan.

måndag, januari 28, 2008

Glimtar ur mitt liv III - Toul Sleng

För fyra år sedan var jag i Kambodja för första gången. Den 28 januari 2004 var min första hela dag i Phnom Penh, min tredje i Kambodja. Den här dagen besökte jag Toul Sleng, den före detta skolan Tuol Svay Prey som under Khmer Rouge-regimen blev säkerhetsfängelset S-21 och i dag är museum. Jag fotade, men jag har slarvat bort fotona. Det finns bra foton på Helena Sandklefs blogg (där det även finns väldigt många fina foton från trevligare platser i Kambodja) och på tuolsleng.com. Ett par rum på Toul Sleng är fulla av foton på fångar. Så här skrev jag i min resdagbok, då för fyra år sedan:

Jag stod länge och tittade på ansikte efter ansikte. Tittade in i deras ögon och försökte föreställa mig vad de tänkte och kände. Jag antar att bilderna var tagna när de just kommit dit; hade de någon aning om vad som väntade dem? De flesta såg mer eller mindre rädda, ledsna eller oförstående ut. Några tittade bort, men de flesta såg rakt in i kameran. Jag tittade länge på fånge nr 239, en ung kvinna. Jag tittade på hennes vackra ansikte och hennes uttrycksfulla ögon fyllda av oro som tittade rakt på mig. Sen såg jag henne under tortyr och mådde illa. Jag mötte hennes blick och tänkte på vad som väntade henne, och det kändes fruktansvärt att inte kunna göra något åt det. En annan ung kvinna kändes det först bättre att titta på. Hennes brinnande blick såg ut att säga "Up yours, fucker!". Jag återkom till hennes porträtt flera gånger. Men ju mer jag tittade på henne desto mindre stark och arg såg hon ut. Tillslut tänkte jag att det kanske bara var formen på hennes mörka kraftiga ögonbryn som gav henne det arga uttrycket. Jag höll för dem med handen, och plötsligt såg hon bara fruktansvärt uppgiven ut.


Jag rekommenderar alla som åker till Kambodja att besöka Toul Sleng. Men det var ingen rolig upplevelse och jag har aldrig besökt museet under mina senare besök i Phnom Penh.

Lite finare foton (än de jag inte hittar alltså) från min första resa till Kambodja:

Karl och en av alla Avalokitesvara-ansikten på Bayontemplet



_______Mitt favoritträd som står utanför Kompong Cham


____________Samma vackra träd. Och Wat Nokor.








Och självklart tog jag en massa solnedgångsbilder. Det här är vid Mekongfloden precis vid den lilla staden Kratie.


Andra bloggar om: , , , ,

söndag, januari 13, 2008

Glimtar ur mitt liv II - Khmerbröllop

Den 13 januari 2007 var jag och David på bröllop i Kambodja. I ett blogginlägg några dagar tidigare skrev jag att jag skulle försöka komma ihåg kameran. Det gjorde jag, men den utlovade uppdateringen om Kambodja kom aldrig. Förrän nu alltså.

Klockan halv sju på morgonen var vi på plats för bröllopet, men det var en ganska lång väntan innan något hände.
Så småningom fick alla ett varsitt fruktfat som vi skulle gå runt med i ett långt tåg på gatan tills vi kom fram till festplatsen.


Vid festplatsen (ett slags partytält uppstält på gatan, affärerna som låg där var tvungna att ha stängt hela dagen) satte sig alla till bords och det serverades söta slemmiga bakverk och annat i min och Davids smak mindre gott ätbart. Det var någon slags ceremoni där brudparet fick varsin krans om halsen och en gubbe babblade lite. Ingen gäst verkade dock bry sig, alla koncentrerade sig på maten.


blablablablablablablYtterligare någon slags ceremoni


blablabllalBruden passar på att slänga i sig lite mat "backstage"


blablablablablablablablaBrudgummen tar igen sig


Lite senare fick vi traditionella kläder på oss och alla skrattade och fotade och vi trodde att vi skulle ha på oss dem resten av dagen, men när fotandet var klart talade brudgummen (Davids kompis Bone) om att vi skulle ta av oss dem igen. (Ibland verkade det som om fotande och filmande, och hur något kommer att se ut på film, var viktigare än det som hände i nuet.)






Sedan satte vi oss och tittade på någon slags ceremoni som verkade innefatta ganska mycket humor med tanke på gästernas skratt. Det var dock inget visuellt så vi missade skämten.



Vid ytterligare en ceremoni skulle burdparets hår symboliskt klippas. Två gäster "klippte" deras hår, sen fick ett par nya gäster stiga fram. Efter lite påtryckningar gick vi fram och klippte i luften och sprutade parfym över brudparets och tärnornas och bestmännens (eller vad de nu var) huvuden.

Klockan halv elva avvek vi, då hade de flesta redan gått.

Men klockan fyra var vi tillbaka, då hade vi sett till att ha ätit oss mätta för att slippa mer än bara småäta av festmaten. På kvällen kom det ännu fler gäster än på morgonen.

För brudparet hade det inte varit någon paus, utan ceremoni hade följt på ceremoni hela dagen, och bruden hade bytt klänning ett tiotal gånger.

Där var ett livebandet som spelade hela kvällen vid ett berg av högtalare med en ljudvolym på tinnitusriskfaktor.
Sedan följde några timmar med fokus på ätande och drickande av öl med is.





Senare på kvällen var det en ceremoni som verkade inspirerad av västerländska bröllop.





blablalblalalbllblSedan var det dags för första dansen.

När Bone och hans fru hade dansat en stund så blev vi övertalade att ta plats på "dansgolvet" tillsammans med dem. Efter mycket påtryckningar. Vi dansade runt i någon slags improviserad tryckardans och kände oss generade över att vara så populära på grund av vårt etniska utseende.

Vi gick framåt elva, de hade de flesta gått, men många var kvar och dansade ett par timmar till.

Ett tiotal klänningar, mat och dryck till ett hundratal gäster, liveband, diverse olika "ceremoniförrättare", ersättning till affärerna som tvingas hålla stängt...ett traditionellt khmerbröllop kostar på. Men det ingår inte i traditionen att gästerna har med sig presenter. I stället stoppar man lite pengar i ett kuvert och skriver sitt namn på det. En ganska stor del av det man har lagt ut får man alltså tillbaka. En vettig tradition tycker jag, det enda som kändes lite märkligt är att man vid sitt namn ska skriva exakt hur mycket man själv har lagt dit.


Andra bloggar om: ,

onsdag, november 14, 2007

Av-adoption?

Enligt Phnom Penh Post så vill premiärminister Hun Sen legalt skära av familjebanden med sin 20-åriga adoptivdotter Hun Malis (som adopterades när hon var några veckor gammal) eftersom hon har en flickvän. Detta lät han meddela i ett tal till avgångsstudenter på National Institute of Education. I samma tal uppmanade han nationen att inte diskriminera homosexuella.

Han uppgav att anledningen till att han vill ta avstånd från sin dotter och sitt föräldraskap är att han vill undvika att hon ska komma med ekonomiska krav i framtiden, samt säkerhetsskäl. Phnom Penh Post uppger att han i sitt tal sa: "Ibland tog hon hem sin flickvän över natten. Om hon tar hem en handgranat eller gift så skulle vi kunna vara döda".

Hun Sen har även fem biologiska barn. Tre söner: Hun Manet, Hun Manit och Hun Mani, och två döttrar: Hun Mana och Hun Maly.

Kambodjas premiärminister verkar inte vara lika duktig på att skriva övertygande tal (om nu talet skulle gå ut på att minska diskrimineringen av homosexuella) som när det gäller att komma på namn på bokstaven m. I gengäld verkar han dock ha en mycket livlig fantasi då han ser en tydlig logik i att steget efter att ta hem en flickvän är att ta hem en handgranat.


Andra bloggar om: ,

onsdag, april 18, 2007

DN:s Kulturpris

Rösta senast på måndag! Jag hoppas på att vinnaren blir Peter Fröberg Idling. Jag tycker att Pol Pots leende är en mycket välskriven "dokumentärprosa".

onsdag, april 11, 2007

Fröberg Idling nominerad till Kulturpris

Lite kort bara: Peter Fröberg Idling är årets litteraturkandidat till Dagens Nyheters Kulturpris för sin bok "Pol Pots leende". En mycket läsvärd bok (även om man inte, som jag, har ett särskilt intresse för Kambodja). Här finns ett utdrag.

Jag hoppas att han får priset.


Andra bloggar om: , ,