Visar inlägg med etikett politik. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett politik. Visa alla inlägg

torsdag, september 30, 2010

Statare importeras till Sverige

Man tänker att det skulle vara helt obefogat att intressera sig för att rättvisemärka produkter från Europa, och särskilt inte från Sverige, vi har ju kollektivavtal och arbetsmiljö- och arbetstidslagar. Men läs det här. Det är inte bara i bärbranschen som man låter utländsk arbetskraft slita under dåliga förhållanden... Saxat ur artikeln:

I dagens lantbruk är nästan 100 procent av alla säsongs- och skördearbetare hitresta från andra länder. På fackförbundet Kommunal i Skåne anser man att den här yrkesgruppen är de nya statarna.

– Det liknar statarsystemet eftersom de lever på samma premisser. Det är samma dåliga boende och samma sätt som arbetsgivaren trycker ner dem på, kräver man lön så är man inte intressant som arbetstagare. Man har inga rättigheter utan bara skyldigheter, säger Ulf Hansson, Kommunal ombudsman i östra Skåne.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

onsdag, september 22, 2010

Skitval

Vilket jävla jävla skitval. Fyra år till med alliansen, och sd i riksdagen (fast jag håller förstås tummarna att alliansen får majoritet nu efter dagens räkning) och FI tappade jättemycket. Lite roligt att MP blir större, men det var alldeles på tok för mycket skit i övrigt för att jag ska kunna känna mig särskilt glad över det.


Läs även andra bloggares åsikter om ,

lördag, september 18, 2010

Våga vara visionär!

Så här skriver Birger Östberg på sin blogg:

Under fyraprocentsspärren är nämligen varje röst mycket mer värd än över spärren. Vad hade det spelat för roll om vi hade fått 4,2 procent i stället för 4,1 procent? Ingen alls. Den feministiska skrällen hade ändå varit en världsnyhet, och i riksdagen hade en ny regering fått en betryggande majoritet tack var det nya stödpartiet.

Men under spärren är varje decimal på procentskalan oändligt värdefull. Får vi över tre procent så får de etablerade partierna feministisk skrämselhicka, och media ger Feministiskt initiativ en nyckelroll ju närmare valet 2014 vi kommer. Vid 2,5 procent går spärren för partistöd för de kommande åtta åren, något som dramatiskt skulle förbättra våra förutsättningar – efter fem år utan anställda och med valmaterialet instuvat i medlemmars källare och förråd. Om vi får mer än 1 procent av rösterna får vi årets och det kommande valets valsedlar tryckta och distribuerade av myndigheterna, så att vi kan satsa våra få pengar och ideella krafter på opinionsbildning i stället för valsedelstransporter.

Viktigast av allt är valresultatets betydelse för vår tyngd i debatten de kommande fyra åren. En rejäl valframgång jämfört med förra valets 0,7 procent visar att vi är på rätt väg och att media och andra partier gör rätt i att lyssna på vår kritik. Omvänt stärker ett lågt valresultat de röster som på mediernas redaktionsmöten ifrågasätter varför Gudrun Schyman och hennes partivänner alls ska få komma till tals.

Arbetet för ett kraftfullt genombrott för de feministiska insikterna är långsiktigt. Miljöpartiet kom in i riksdagen först vid sitt tredje försök, i valet 1988. På samma sätt kan valet 2014 komma att bli Feministiskt initiativs genombrottsår.

Och det är rösterna i årets val som lägger grunden till den framgången. Det är nu vi bygger den partiorganisation som krävs för att vi i nästa valrörelse ska nå väljare på alla orter i landet med våra argument. Det är nu vi bygger vidare på det förtroendekapital i debatten som vi samlat ihop, sedan 00-talets backlash mot feminismen klingat ut. Det är nu vi lägger grunden för att Gudrun Schyman ska få rätt i sin tro på jämställdhet i Sverige under hennes livstid.

När vi går till vallokalen i morgon ligger det mer i vågskålen än någonsin för landets feminister.

Dessutom skriver han:

I en Sifoundersökning för några veckor sedan svarade hela 46 procent av väljarna att de tycker att det skulle vara bra om Feministiskt initiativ kommer in i riksdagen. Och det har märkts när vi har kampanjat på gator och torg!

Den i särklass vanligaste väljarkommentaren har nämligen varit: ”Jag gillar er verkligen och ni behövs, men jag vågar inte rösta på er.” Vi har svarat att det får vara nog nu med den historiska traditionen att alltid sätta kvinnors rättigheter på väntelistan till förmån för andra värden. Och att om alla som stöder oss också röstar på oss så kommer vi in.

I morgon kommer jag att följa både hjärta och hjärna och rösta på det parti som jobbar för de frågor jag tycker är viktigast.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

onsdag, september 08, 2010

Rösta på FI!

OM DU RÖSTAR PÅ FI SÄGER DU...

JA TILL:
  • Barnkonventionen som lag. Hög tid att sluta kränka barns rättigheter.
  • Individualiserad föräldraförsäkring. Föräldraskap är inte knutet bara till kvinnor.
  • Grön omställning. Klimatfrågan handlar om orättvis resursfördelning.
NEJ TILL:
  • Ett rättssystem som skuldbelägger kvinnor. Ett nej är alltid ett nej.
  • Heteronormen. Familjepolitik bortom kärnfamiljen.
  • Inkvotering av män. Lagstifta om minst 40 procent av vardera kön i bolagsstyrelser.

(Saxat från en intervju med FI som finns att läsa här.)

I samma artikel säger Björn Nilsved som kandiderar för landstinget Region Skåne och Malmö (appropå att FI tar ställning för ett rödgrönt regeringsalternativ):
-Det borgerliga blocket driver i dag en rent antifeministisk politik. Under sin mandatperiod har de sänkt skatterna för rika män och genom att ha en socialminister från KD har de förskjutit många viktiga sociala frågor framför sig

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

lördag, juni 12, 2010

Barnets bästa främst

Här finns ett väldigt bra upprop att skriva under så att barn ska ha möjlighet att söka asyl i ett andra EU-land om det första inte kunde erbjuda:
• varm och trygg bostad
• säker skolgång
• hälso- och sjukvård
• mat och ekonomisk trygghet
• skydd från våld och övergrepp
• skydd från godtyckligt frihetsberövande
• rätten att söka asyl
• rätten till en rättssäker asylprocess
• rätten att komma till tals
• och barnets bästa i övrigt

lördag, februari 20, 2010

Vi behöver en skolrevolution!

Ann-Sofie Ohlander och Ebba Witt Brattström har undersökt läroböcker i historia. Förfärande slutsatser. Tyvärr kanske inte så förvånande. Och om jag ska försöka vara lite mer positiv: bra att det äntligen uppmärksammas. Jag hoppas verkligen att detta följs upp och att det sker en snabb genomgång och förbättring av skolundervisnings-material.

(Jag ska komma med en uppdatering om var jag är och hur jag mår och sådant snart.)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

torsdag, mars 19, 2009

Släck!

Nästa lördag mellan halv nio och halv tio ska jag engagera mig politiskt genom att, i skenet av levande ljus, tappa upp ett bad, stoppa sockar och meditera...vad trevligt det kommer att bli!

onsdag, februari 04, 2009

Pedagogikforskare kritiserar Folkpartiet

Linda Palla, doktorand i pedagogik vid Malmö Högskola och universitetsadjunkt i specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad publicerar i dag i Kristianstadsbladet en artikel om sin och andras forskning kring modersmål och inlärande.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

söndag, juni 15, 2008

Stoppa FRA!

Jag tror trots allt att tillräckligt många riksdagspolitiker är vettiga nog att rösta mot FRA-lagen så jag känner mig inte särskilt orolig. Men det är egentligen ganska oroväckande att lagförslaget har kommit upp, och att det inte avfärdades direkt.

stoppafralagen.nu så finns det adresser och brevförslag om man vill försöka påverka politikerna att rösta nej.

måndag, april 14, 2008

Sverige tvångsavvisar mot FN:s rekommendationer!

Migrationsverket bedömmer att det inte alls är någon risk att Jamil Burhan (som jag skrev om i februari) kommer att torteras om han utvisas till Eritrea, trots att FN:s flyktingorgan UNHCR och Amnesty menar att det är en felaktig bedömning. Enligt Burhans juridiska ombud är hans resedokument från eritreanska ambassaden nu klara. Han riskerar att utvisas inom de närmaste dagarna.

Amnesty vädjar nu till den svenska myndigheterna att följa FN:s rekommendationer att inte tvångsavvisa någon asylsökande till Eritrea.

Skicka ett brev till migrationsminister Tobias Billström och länspolismästare Carin Götblad och begär att avvisningen av Jamil Burhan ska stoppas!

Jag har lagt in ett färdigskrivet brev som kommentar till det här inlägget. Klipp, klistra, sätt dit ditt namn och skicka till Carin Götblad på polismyndigheten och Tobias Billström på justitiedepartementet. Adresser finns här.


Andra bloggar om: , , , ,

fredag, april 04, 2008

Skärpt diskrimineringslag!

På alla hjärtans dag la Bara Bröst-arna upp ett mycket tänkvärt blogginlägg om varför Sverige behöver en skärpt diskrimineringlag. Läs! Så mycket bättre sätt att få bukt med problemen med sexualisering av kvinnokroppen än att börja censurera bort "sexistiska" (läs nakna) reklamer...

På namninsamling.se kan man skriva på en lista om man vill att bara bröst ska tillåtas på badhus (bara kvinnobröst alltså, bara mansbröst är redan tillåtna). Plagierat från den sidan: "Att kvinnor tvingas ha bikiniöverdel när de badar på badhus är ett konkret exempel på en situation där kvinnor fortfarande har en rättighet mindre än män och där kvinnan betraktas som ett sexobjekt i en ickesexuell situation. "

fredag, februari 22, 2008

Sverige bryter mot de mänskliga rättigheterna!

Jamil Burhan, 24 år gammal, kom till Sverige i augusti 2002. Hans ansökan om asyl avslogs av migrationsverket och han ska nu avvisas till Eritrea. Burhan är av eritreansk ursprung men hans nationalitet och medborgarskap är oviss. Han är uppvuxen i Saudiarabien där hans familj bor, men han har inte rätt att resa in i Saudiarabien och kan således inte utvisas dit. Enligt utlänningsnämnden så har Jamil Burhan uppgett att han aldrig har varit i Eritrea, och att han därför "inte bör vara av intresse" för eritreanska myndigheter.

I Eritrea betraktas det som landsförräderi att söka asyl i ett annat land och Jamil Burhan riskerar att frihetsberövas utan rättegång eller åtal och att bli utsatt för tortyr. Juristen Madelaine Seidlitz som är ansvarig för flykting och migrationsfrågor på Amnesty säger att "Vi ser mycket allvarligt på att Sverige ignorerar denna klara risk".

FN:s flyktingkommissariat, UNHCR, råder stater att "avstå från alla tvångsavvisningar av avvisade asylsökanden till Eritrea och i stället bevilja dem kompletterande former av skydd". ("...refrain from all forced returns of rejected asylum-seekers to Eritrea and grant them complementary forms of protection instead".)

I går utfärdade Amnesty en blixtaktion. Skriv till migrationsminister Tobias Billström, och migrationsverkets generaldirektör Dan Eliasson. Yrka på att Jamil Burhan inte ska avvisas till Eritrea eftersom det skulle försätta honom i stor risk att utsättas för tortyr. Påminn dem om deras skyldigheter under Konventionen mot tortyr, och andra internationella fördrag, att inte utvisa någon till länder där de riskerar att utsättas för tortyr. Uppmana dem att visa ett kraftfullt offentligt engagemang att respektera UNCHR:s riktlinjer mot tvångsavvisningar av avvisade eritreanska asylsökanden, vilka grundas i de allvarliga och systematiska övergrepp av mänskliga rättigheter i Eritrea.


Andra bloggar om: , , , ,

fredag, december 14, 2007

Sedelärande sagor

Är det någon som har missat Svenskt Näringslivs fina moralkakor så här till jul? Sagan om gumman som handlade för lite, Sagan om flickan som inte fick chansen och Sagan om företagaren som inte ville tjäna pengar? Fantastiska berättelser som kanske kan dämpa det dåliga samvetet av vetskapen om de stora företagens utnyttjande av billig arbetskraft i länder där fackaktivister mördas och där lönen inte räcker till att försörja familjen. (Jag vet, jag vet, jag är långtifrån först att kommentera dem...)

Det är väl ändå inte många som påstår att all konsumtion per definition är av ondo? Men med makt följer ett ansvar och det är alldeles för många som brister i ansvarstagande. Försvarsargumentet att det är ok att betala ut löner som det inte går att leva på eftersom "de" annars inte får några löner alls ("Än värre gick det för den fattiga arbetaren på andra sidan jorden som hade tillverkat många av sakerna i gubbens affär och som inte fick jobba längre eftersom ingen köpte sakerna." Historien röjer inte varför han var en just fattig arbetare...) är pinsamt dålig. Den påminner mig om vad en sydafrikansk kvinna (vit) jag mötte i Zambia för fem år sedan sa om att det inte var så illa under Apartheid-tiden som folk verkar tro: "We didn't treat them that bad".

I tisdags kontrade Malin Ullman i DN:s Kultur & Nöje med Sagan om gubben med råbiff i hakskägget.

God jul och var nu en stark konsumtionskraft i julhandeln där kraften behövs! Ta dig tre minuter att titta på en film om vettig handel.


Andra bloggar om: , , , , ,

tisdag, oktober 09, 2007

För en vettig diskussion...

...kring genus, jämställdhet, patriarkat och könsmakt så är det viktigt att diskussionen rör sanningar och inte myter.

Nu har jag hört vid ett flertal tillfällen att det är en helt felaktig myt - må vara seglivad och vida spridd - att kvinnor inte finns som försökspersoner för nya mediciner i lika hög utsträckning som män. Jag kan dock inte utröna utifrån hexmasters faktaoider om det ändå inte är så att fertila kvinnor inte ingår i studier lika ofta som andra.

Någon som är påläst på området?


Andra bloggar om: ,

fredag, september 21, 2007

Jag är arg!

I dagens DN skriver Maria Crofts att varje hushåll bör lägga undan 1000 kronor i månaden för att slippa ekonomiska problem om man blir sjuk eller arbetslös. På samma uppslag får man läsa om familjen Farokhi som kommer att få 960 kronor mer i månaden på grund av skattesänkningarna. Makarna Farokhi har en gemensam årsinkomst på ungefär 810000 kronor om året. Alla de hushåll som har en lägre årsinkomst kommer alltså att bli tvungna att spara mer än de tjänar på sänkningen för att ha en buffert om de skulle bli arbetslösa eller sjuka.

Det är ju tur att de flesta har stora möjligheter att spara en stor del av sin inkomst. Tur också att det verkligen finns jobb som passar alla sjukskrivna så att ingen ska behöva gå sjukskriven någon längre tid. Och tur att det verkligen finns heltidsjobb till att lata deltidsarbetslösa som de kan ta nu när de inte längre får a-kassa för den tid de inte har jobb.

De hävdar att de för en politik som gynnar de svagaste i samhället. Är det jag som har missat något eller är det en uppenbar lögn?


Andra bloggar om: , ,

söndag, maj 06, 2007

Vi behöver en ny sexbrottslag!

Apropå den där kvinnan som rätten beslutade inte blev våldtagen eftersom hon hade velat ha förnedrande sex tidigare.

Det finns inget som säger att jag - bara för att jag ville ha gruppsex i går - troligtvis vill ha det närsomhelst i dag eller i morgon eller nästa vecka. Jag kanske tände på att bli förnedrad i går, men inte gör det alls i dag.

En kvinna som vill ha sex som inte faller inom ramen för "normalt sex" tar en stor risk eftersom hon genom att vilja det en gång tydligen gör klart att detta är något hon helst vill uppleva hela tiden.

Det finns ju inget som säger att jag vill knulla i den helt normalt betraktade missionärsställningen i dag bara för att jag ville det i går.

Katrine Kielos skrev en mycket tänkvärd artikel för Arena om liberal rättstradition (Kielos har förresten börjat blogga igen, länk finns till vänster), och Isobel startade en intressant diskussion kring problemet med uppsåt.


Andra bloggar om: , ,

tisdag, april 24, 2007

Det löser sig!

Det vackra vårvädret i kombination med snortjockt huvud har sänkt min studiemotivation mer och mer, och senaste dagarna har det känts som att jag totalt håller på att tappa kontrollen. I dag fick jag också reda på att jag är student året runt när jag är inskriven på ett program, och således inte har rätt till min a-kassa de dagar under sommaren jag inte har jobb. Det innebär troligtvis 10-15000 kr netto mindre i sommar (jag förstår inte hur de tänker, hur kan jag vara student året runt när jag inte får studiebidrag året runt...) och jag kände mig lätt panikslagen över att även min fina sommar höll på att glida mig ur händerna.

På väg till Råsunda Stadion kände jag hur väl jag behövde se AIK ta poäng. Och hur knäckt jag skulle bli av ytterligare en förlust mot Hammarby. En vinst och jag skulle klara terminens sista tentor och sommaren skulle inte bli en trist jakt efter pengar, en förlust och jag skulle totalt tappa greppet om både studier och ekonomi och känna mig i det närmaste utbränd och värdelös.

Jag hade ont i magen när matchen satte igång, och när Daniel Mendes gjorde mål i 12 minuten översköljdes jag av ett varmt lyckrus. En stund sedan kände jag mig varm, lugn, harmonisk och fokuserad. Inte för att ett mål ger några garantier. Men som vanligt efter ett mål så skärpte sig AIK och de spelade tajtare, snabbare och snyggare fotboll. En liten stund.

På det stora hela så var det ingen vacker fotboll gnaget bjöd på, och fler mål blev det inte. I början av andra halvlek var jag lika nervös som i början av matchen. Men Daniel Örlund var på rätt plats och tid matchen igenom och höll Bajens farliga målchanser på mattan, så tre poäng blev det!

Tre poäng, och min sommar är räddad.


Andra bloggar om: ,

måndag, april 23, 2007

Vem som helst, men inte Jan Björklund

Jag har en liten förhoppning om att Folkpartiet ska lägga sin invandrings- och barnfientliga politik på hyllan och bli ett vettigt socialliberalt parti. Men jag ser också ett mörk skugga som beror av mannen som Public Service-gänget kommenterade "skulle kunna införa dödsstraff från årskurs tre om han visste att det skulle göra honom till partiordförande" och jag sällar mig därför till kampanjen Vem som helst, men inte Jan Björklund som startades av Dennis Josefsson och som har hakats på bland annat av Freddi.


Andra bloggar om: ,